Moartea de dinăuntru

Publicat în Dilema Veche nr. 656 din 15-21 septembrie 2016
Moartea de dinăuntru jpeg

Rovegan, text si regie: Catinca Drăgănescu. Cu: Mihaela Teleoacă, Silvana Negruţiu, Valentina Zaharia. Muzica: Alexei Turcan. Video şi documentare: Alexandra Dincă, Vlad Bîrdu, Ionuţ Popescu. O producţie Asociaţia ARENA şi Centrul de Teatru Educaţional Replika. 

„Nimeni nu pleacă de bine.“ Aceasta este una dintre replicile-cheie din noul spectacol de la Centrul Replika al Catincăi Drăgănescu, Rovegan. Un demers artistic pornit de la cartea Lilianei Nechita, Cireşe amare, care mărturiseşte experienţa personală a plecării la muncă în străinătate, şi continuat cu o investigaţie asupra fenomenului migraţiei din Estul european în Occident. Documentarea s-a făcut în judeţul Vaslui, una dintre zonele cele mai sărace din România, unde o bună parte din populaţie a luat drumul străinătăţii în căutarea resurselor pentru supravieţuire.

Fenomenul migraţiei forţei de muncă – între două şi trei milioane de români lucrează în afara graniţelor, cifra exactă este greu de aflat în lipsa unor statistici oficiale – a suscitat interes în zona performativă, mai multe spectacole abordînd problema copiilor rămaşi acasă fără părinţi. Consecinţele plecării părinţilor asupra copiilor sînt majore: abandon şcolar, abuzuri psihice şi fizice, infracţionalitate etc. Perspectiva de acasă asupra migraţiei este tristă, familiile se destramă, iar banii cîştigaţi nu mai aduc nici un beneficiu, dimpotrivă, se înregistrează un efect de bumerang (plecarea este motivată de asigurarea unui viitor pentru copii, dar absenţa părinţilor produce efectul contrariu). Ignorate o perioadă, consecinţele migraţiei au răbufnit în ultima vreme şi au ajuns în dezbaterea publică. Desigur, nu au existat, deocamdată, şi urmări practice ale acestei conştientizări a situaţiei celor rămaşi acasă, iar despre perspectiva celor plecaţi încă nu se vorbeşte.

Ceea ce determină cartea Lilianei Nechita – care cuprinde scrisori către cei de acasă – este conştientizarea celeilalte viziuni, a migranţilor, a celor aflaţi între două lumi. Munca în străinătate poate însemna un succes personal, dar de multe ori ea este conectată cu umilinţe, cu servicii sub nivelul educaţiei sau cu eşuarea în zona promiscuă. Est-europenii au devenit, după căderea comunismului, noii sclavi economici ai Occidentului. Apare aici o perspectivă din interior asupra capitalismului haotic (original, la fel ca democraţia) pe care îl experimentează Estul Europei de un sfert de secol şi care generează dislocări de forţă de muncă dintr-un spaţiu în altul, cu efecte negative asupra vieţii profesionale şi personale.

Catinca Drăgănescu ficţionalizează cazurile unor femei din Vaslui care lucrează ca îngrijitoare pentru bătrîni în Italia, în timp ce acasă rămîn copiii care nu reuşesc să păstreze familia unită. Rama pe care o pune regizoarea este varianta contemporană a unui basm, Capra cu trei iezi. Spectacolul se dezvoltă sub forma unei corale în care poveştile, muzica live şi proiecţiile se îmbină performativ, derulînd în scene scurte filmul unui abandon, de sine şi de alţii, motivat de sărăcie (o altă replică torturantă: „Sîntem săraci şi aici, dar măcar nu ne ştie nimeni“). Ficţiunea teatrală este urmată, la final, de realitatea filmată. Catinca Drăgănescu evită melodrama, refuză să emoţioneze prin victimizare, preferă această formă a basmului un pic comic, un pic magic, care stopează efuziunile sentimentale, dar care are un impact cu atît mai puternic asupra publicului.

Umilinţele, munca grea, remunerată sub nivelul pieţei, depresia duc la o formă acută de dezrădăcinare. Migrantul îşi pierde identitatea în exil, rămîne suspendat între lumea de acasă, căreia nu îi mai aparţine, şi lumea nouă, în care nu se integrează complet şi unde este tratat ca cetăţean de categoria a doua. El are nevoie de mască, sub care să ascundă suferinţa şi acasă, şi în exil. Sub masca asta însă el moare pe dinăuntru.

Catinca Drăgănescu a reuşit o distribuţie excepţională în Rovegan, cu trei actriţe care realizează un tur de forţă, combinînd modalităţi diferite de joc, de la scene dramatice la naraţiuni corale sau muzică live. De asemenea, ele fac o creaţie lingvistică, folosind dialectul moldovenesc întîi pentru „colorarea“ naraţiunii şi identificarea personajelor, apoi ca pe o formă de refugiu personal. Percepută ca o „detenţie“ economică (pentru că este forţată de circumstanţe exterioare – sărăcia), munca departe de casă determină depresii puternice. Intimitatea este de regulă redusă, la fel ca timpul liber. Prin urmare, contactul cu familia sau timpul pentru sine sînt scurte, astfel încît identitatea migrantului se rezumă la cea de muncitor. În spectacol, dialectul moldovenesc capătă o funcţie identitară, care permite personajelor păstrarea parţială a identităţii.

Rolurile sînt multiple, povestea principală generează cîteva personaje cărora li se adaugă pe parcurs altele. Sînt, astfel, caractere constante, pe care actriţele le interpretează de-a lungul întregului spectacol, şi caractere episodice. Formula dramaturgică dinamică este excelent susţinută actoriceşte.

Mihaela Teleoacă, actriţă a Teatrului de Comedie, este formidabilă în rolul Caprei, dar şi în celelalte apariţii secundare. Cu o uluitoare flexibilitate interpretativă, actriţa dovedeşte o excelentă înţelegere a personajelor şi a formulei de spectacol. Remarcabil este modul în care ea menţine echilibrul între dramă şi emoţie, reuşind să evite melodrama şi păstrînd, în acelaşi timp, tot tragismul personajului. Cred că este una dintre cele mai bune interpretări ale Mihaelei Teleoacă. Silvana Negruţiu, cu forţa şi umorul ei, şi Valentina Zaharia, fragilă şi ironică, sînt familiarizate cu stilul Catincăi Drăgănescu în spectacolele căreia au mai jucat (cel mai recent este Ibsen Incorporated la Teatrul de Comedie). Ambele actriţe funcţionează impecabil în spectacol.

Pentru cine are contact cu această Românie, tăcută şi ignorată, care se destramă încet, Rovegan este un spectacol cutremurător. Pentru ceilalţi, poate fi o revelaţie. De văzut la Centrul Replika. 

Oana Stoica este critic de teatru.

rovegan replika 3 jpg jpeg
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.