Linotip. Naraţiuni urbane

Publicat în Dilema Veche nr. 679 din 23 februarie–1 martie
Linotip  Naraţiuni urbane jpeg

● Babel, concept și coregrafie: Arcadie Rusu. Performeri: Ioana Marchidan, Galea Bobeicu, Diana Spiridon, Alex Călin, Alin State, Arcadie Rusu. Muzică: Alexandru Suciu. Scenografie & light design: Hermina Stănciulescu. Coproducție Centrul Naţional al Dansului Bucureşti și Linotip – Centru Independent Coregrafic. 

Palatul „Universul“ din centrul Capitalei se transformă într-un hub cultural. În decurs de cîteva luni, aici s-au deschis Teatrul Apollo 111 şi Linotip – Centru Independent Coregrafic. Primul a fost inaugurat toamna trecută cu spectacolul lui Radu Jude, Ali: Frica mănîncă sufletul, cel de-al doilea a avut primele două premiere oficiale de curînd.

Creat şi administrat de Ioana Marchidan şi Arcadie Rusu, coregrafi şi dansatori activi atît în zona dansului contemporan, cît şi în teatru, Linotip apare pe fundalul crizei cronice a sălilor de repetiţii şi reprezentaţii pentru dans contemporan şi pe care cele două spaţii existente, Centrul Naţional al Dansului (instituţie de stat) şi WASP (independent), nu reuşesc să o amortizeze. Situaţia este precară, în primul rînd la nivelul fondurilor pentru obţinerea cărora se depun eforturi mari (este vorba de licitaţiile interne – AFCN, ARCUB etc. – şi internaţionale de proiecte/programe culturale) care uneori îi epuizează pe managerii culturali, determinîndu-i să renunţe la închirierea de spaţii. Aşa a dispărut un alt loc destinat dansului contemporan, Zona D, administrat de Cosmin Manolescu şi Ştefania Ferchedău.

Linotip oferă un spaţiu central pentru dans şi un program repertorial – spectacolele vor fi reprezentate periodic, într-o stagiune. Locul este amenajat ca un mix ironic între clasic şi industrial, cu o scenă luminată cu reflectoare şi lămpi mari, acţionate la vedere în timpul spectacolelor (light design: Hermina Stănciulescu) – vara ar putea fi folosite şi ferestrele ca surse de lumină – şi cu fotolii roşii, de pluş (ca la teatrul clasic, de unde şi ironia). Trebuie menţionată „cortina“, o bandă de delimitare care transformă scena în spaţiu de lucru (sau în „locul faptei“).

Primele spectacole, Babel şi 2 Femei contemporane, produse în parteneriat cu CNDB, se configurează în jurul urbanului ca spaţiu mental şi fizic, de dezvoltare individuală şi de relaţionare, mediu stimulativ şi restrictiv, un loc ambivalent, incitant în provocări şi deprimant prin intoleranţe.

Spectacolul lui Arcadie Rusu, Babel, este o arhivă sentimental-amuzantă a oraşului ca organism care inhibă şi provoacă deopotrivă, ba chiar generează dependenţe şi intoxică. Coregraful creează secvenţial situaţii inspirate din realitatea zilnică: cozile, spitalele şi vulnerabilitatea pacienţilor, zgomotul citadin, obsesia imaginii (proprii), dificultăţile cuplului sub presiunea normelor sociale, feminitatea/maternitatea, imagistica genurilor şi a vîrstelor etc.

Arcadie Rusu dezvoltă spectacolul ca o succesiune de naraţiuni – povestea cozii ca tipar al competiţiei pentru supravieţuire şi atenţie etc. – şi portrete – precum muncitorul cu picamer, creat de Alin State –, cu o teatralitate explicită, care trimite la Pina Bausch. Coerenţa şi fluiditatea mişcării, tematica din domeniul cotidianului minor, neextraordinar, dramaturgia coregrafică narativă şi consistenţa personajelor fac din Babel un conglomerat performativ de afectivităţi, aflate mai ales în penumbră, a căror fragilitate este privită însă cu umor. Spectacolul conţine scene individuale sau de cuplu, dar mai ales de grup, cu sincron (evitat de obicei în dansul contemporan) şi fraze coregrafice „împletite“. Excelente sînt prestaţiile performerilor (Ioana Marchidan, Galea Bobeicu, Diana Spiridon, Alex Călin, Alin State şi Arcadie Rusu) într-un univers sonor abraziv, care extrage muzicalitate din stridenţa zgomotelor citadine obişnuite (muzica: Alexandru Suciu).

rosencrantz1 alina usurelu jpg jpeg

● 2 Femei contemporane. Concept și coregrafie: Ioana Marchidan. Performeri: Ioana Marchidan, Flavia Giurgiu. Muzică: Gherghel Vasile Cristian. Scenografie & light design: Hermina Stănciulescu. Coproducție Centrul Naţional al Dansului Bucureşti și Linotip – Centru Independent Coregrafic. 

Cu 2 Femei contemporane, Ioana Marchidan rămîne în zona urbanităţii, dar se concentrează pe condiţia femeii astăzi, cînd discriminarea de gen a supravieţuit progresului mentalităţii şi s-a insinuat dincolo de discursurile oficiale, în viaţa cotidiană şi în raporturile dintre sexe. Spectacolul este un inventar de expresii, opinii, atitudini discriminatorii, acceptate sau tolerate în discursul public. Coregrafa face un traseu tematic cronologic, identificînd expresii de stigmatizare a feminităţii încă din copilărie, o retorică peiorativă care se regăseşte de-a lungul vieţii unei femei. Divizarea de gen se menţine ulterior, cînd poziţionarea femeii în societate se face după o mentalitate conservatoare ce presupune plasarea ei strict în zona casnică şi în cea a eroticului.

E interesant că fundalul sonor conţine discursuri (verbale) cu două atitudini contrare, una progresistă, alta retrogradă, dar impactul vine de la cea din urmă, poate prin coloratura expresiei: o voce pios-acuzator-apocaliptică susţine că „e ura Satanei pe Eva cea nouă“ (iertată să-mi fie dezvăluirea acestui amănunt delicios). Situaţia se regăseşte în mentalul colectiv, unde discursul feminist („We must raise our daughters differently. We must also raise our sons differently“) se afişează la nivel oficial, dar nu este asumat de masă, unde mentalitatea patriarhală e încă puternică.

De altfel, întreg spectacolul umăreşte acest conflict al viziunilor asupra fe­meii. Cele două performere, Ioana Marchidan şi Flavia Giurgiu, evoluează sincron în scene care conturează domesticitatea – precum frămîntatul pîinii – şi scene de impersonare a masculinităţii – femeile descoperă „superioritatea“ agresivă a penisului sau îşi asumă identitatea feminină prin negarea anonimizării (secvenţa bărbaţilor pe sîrmă). Un balon-cap de femeie (o metarealitate) este inscripţionat cu expresia „My body, my choice“. Dar finalul este pesimist: erotizarea imaginii feminine în mentalul colectiv (pantofii cu toc) duce la sufocare (casca de motociclist). 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Uşurelu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.