Joaca de-a democraţia

Publicat în Dilema Veche nr. 755 din 9-15 august 2018
Joaca de a democraţia jpeg

● HostelLand. Boardgame teatral, coproducție Teatru FiX (Iaşi) și Addarta. Regie: Alex Iurașcu. Text: Camelia Duda și Alex Iurașcu. Lighting design: Alexandru Amargheoalei. Cu: Alexandra Cantemir, Eduard Fiuciuc, Alexandru Dobynciuc, Limita de vîrstă: 16+. 

Una dintre preocupările teatrale istorice este modul în care poate fi implicat publicul în spectacol. Mai exact, cum poate fi scos spectatorul din pasivitate şi conectat cu propunerea performativă, ca un element egal cu celelalte (text, viziune regizorală, interpretare, scenografie etc.) în constructul spectacular. Este vorba de participarea publicului nu numai prin acţiuni concrete (adică să interacţio-neze direct cu actanţii sau să acţioneze în spaţiul de joc şi în interiorul convenţiei), ci şi de trezirea şi menţinerea atenţiei sale active (am văzut, nu de puţine ori, spectatori care, după ce au moţăit în timpul spectacolului, la final sar în picioare şi aplaudă frenetic – mă întreb ce au înţeles din ce se presupune că au văzut şi au apreciat atît de mult). Una dintre formulele de captare a publicului este structurarea spectacolului ca un joc în care spectatorul, într-un fel sau altul, devine participant şi totodată atent, fie şi numai prin faptul că îi este deranjată comoditatea (care favorizează detaşarea) prin poziţionarea sa atipică. Ideea a traversat şi peisajul teatral autohton. De exemplu, Ana Mărgineanu şi Peca Ştefan au dezvoltat o direcţie artistică în acest sens prin crearea mai multor spectacole-joc, de regulă în serie, cea mai recentă fiind trilogia Anilor dispăruţi (Anul dispărut 1989, Anul dispărut 1996 şi Anul dispărut 2007).

Şi Teatrul FiX abordează în HostelLand, regia Alexandru Iuraşcu, jocul ca spectacol / spectacolul ca joc, cu scopul de a „dezvolta un context prielnic dialogului“ (citat din prezentarea producţiei). Compania ieşeană nu este la primul demers de integrare a publicului în spectacol. În Dreaming România, regia Mihai Pintilei şi Radu Horghidan, un spectacol care radiografia viciile sistemice (în educaţie, sănătate, media), spectatorii erau conţinuţi în spaţiul de joc şi aveau „controlul“ parţial al scenariului. HostelLand merge mai departe cu implicarea publicului: spectatorii devin jucători. Structura spectacolului o reproduce pe cea a jocului: spectatorii-participanţi (cei care aleg să fie activi, dar pot alege să fie pasivi) primesc cărţi cu care pot juca, obţine puncte şi „bani“, accede la niveluri superioare ale jocului şi, în final, îl pot cîştiga. Parcursul jucătorilor implică sarcini, strategii de joc, diferite acţiuni, alegeri, alianţe şi se face într-un cadru organizat: publicul este inclus în spaţiu (pentru că el joacă), actorii/actanţii sînt mai degrabă moderatori, naraţiunea este sincopată, schematică, prezintă teme (nu poveşti) pe care spectatorii le pot dezbate. E aici o formă de teatru-forum, cu un scenariu-pretext pentru spectacolul în care actanţii reali sînt, de fapt, spectatorii. Astfel, textul are o ramă: o mică afacere, un hostel, se transformă într-o societate în epubretă atunci cînd hostel-ul se declară stat şi reproduce – economic, politic, social – guvernarea. Spectatorii sînt clienţi, dar, odată cu schimbarea paradigmei, ei devin cetăţeni şi trebuie să se exprime şi să decidă în legătură cu problemele cetăţii. Spectacolul creează astfel forumul pentru dezbateri, în care prezenţa şi participarea sînt cuantificate după anumite criterii, ale jocului. Faptul că jocul reprezintă convenţia spectacolului demonstrează că miza nu este scenariul celor cîtorva scene de la care porneşte dezbaterea, ci dezbaterea însăşi. Diverse teme actuale precum imigraţia economică, sărăcia, relaţia dintre cetăţeni şi autorităţi, dar şi natura economică a acestei relaţii, rolul social al statului, educaţia sexuală etc., sînt supuse judecăţii publicului în diferite stadii ale jocului şi în diferite formate.

Episodul referendumurilor – cele din spectacol, produse mai uşor decît cele reale, au avut diverse subiecte, „votate“ de public – poate fi revelator pentru mentalul contemporan local. Cel puţin la reprezentaţia de la Centrul de Teatru Educaţional Replika din Bucureşti, discuţiile au fost, în mare parte, aprinse, iar poziţiile contradictorii nu prea şi-au găsit medierea. Cu toată bunăvoinţa spectatorilor (cei de la Replika sînt obişnuiţi cu teme sociale, cu perspectivele asupra marginalilor sau a categoriilor defavorizate etc.), unele stereotipii vehiculate în spaţiul public şi-au găsit adepţi care nu au cedat argumentelor logice. O adolescentă spune clar şi tare că are nevoie de ore de educaţie sexuală la şcoală din cauză că „este confuză“ (în legătură cu acest subiect), ca răspuns la certitudinea unui adult cum că „ăştia micii ştiu tot (despre sex) de la 12 ani“. Aceeaşi adolescentă preia însă stereotipul blamării generalizate a vîrstnicilor, care „nu mai au nevoie de nimic la vîrsta lor“. În prima etapă, respinge stereotipul care priveşte generaţia ei, în a doua, îmbrăţişează fără probleme stigmatizarea standardizată a altei generaţii. Ea trece astfel cu uşurinţă dintr-o poziţie în alta, schimbă criteriile de analiză, fără să realizeze că face exact ceea ce contestă: judecă un grup după un tipar. Adolescenta are timp să-şi dezvolte gîndirea critică, nu ştiu însă dacă se va întîmpla la fel cu adulţii care reproduc acelaşi model de judecată. Este doar un exemplu (chestionabil) de gîndire pe care regizorul Alexandru Iuraşcu o provoacă să devină vizibilă. Întregul show al discuţiilor este fascinant, opiniile şi argumentele spectatorilor pot revela un tablou sugestiv privind reacţia publică la subiecte sensibile, modul în care se preiau ideile fără analiză critică, neştiinţa susţinerii unei opinii şi refuzul de accepta argumentele care demontează propriile „certitudini“, considerarea unor informaţii ca fiind reale, fără să fie verificate (cum se fabrică o mentalitate prin lansarea unor informaţii „credibile“). Toate acestea se găsesc în reacţiile publicului, nu în schema narativă a spectacolului, aşa că tabloul poate fi diferit de la o reprezentaţie la alta. Şi exact asta face din HostelLand un demers performativ inteligent. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Teatrul Fix

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.