Jette înţelege moartea

Publicat în Dilema Veche nr. 741 din 3-9 mai 2018
Jette înţelege moartea jpeg

● Peștii dorm? de Jens Raschke; traducerea: Ciprian Marinescu; regia: Sanziana Stoican; scenografia: Valentin Varlan. Cu: Florentina Năstase. Producător: Centrul de Teatru Educațional Replika în parteneriat cu Ambasada Germaniei la București. 

Una dintre caracteristicile Centrului Educaţional Replika, ale cărui spectacole, producţii proprii sau găzduite, se adresează în mare parte minorilor şi adulţilor de lîngă ei, este abordarea unor subiecte din realitatea cotidiană a copiilor. Spectacolele lor vorbesc despre lucrurile concrete cu care cei mici se confruntă şi pe care nu ştiu cum să le înfrunte. Poate fi vorba despre părinţi plecaţi la muncă în străinătate, sărăcie sau mame minore, despre bullying, discriminare sau revenge porn. Toate sînt realităţi dure, cărora copilul sau adolescentul trebuie să le facă faţă şi pentru care, de cele mai multe ori, nu îl pregăteşte nimeni.

Parte esenţială a dezvoltării umane, suferinţa este dificil de gestionat. Adulţii au ei înşişi probleme în a traversa evenimente dramatice, aşa că uneori uită că cei mici suportă şi ei consecinţele acestora, fără să aibă capacitatea de a le internaliza. Drumul spre echilibrul emo-ţional este sinuos şi presupune ajutor din exterior, căci suferinţa nu trece de la sine, cel mult se poate cicatriza, închizînd înăuntru demonii care vor evada, mai devreme sau mai tîrziu. O serie întreagă de studii şi explorări, reale şi ficţionale, asupra consecinţelor pierderii unei persoane apropiate prezintă experienţe, ridică probleme şi identifică modalităţi de internalizare şi gestionare a durerii. Cîteva cărţi, recent traduse în limba română, prezintă perspective variate asupra doliului. Probabil cea mai cunoscută este Anul gîndirii magice, scrisă de Joan Didion după moartea soţului (National Book Award pentru non-ficţiune) şi care descrie gradat procesul de conştientizare şi gestiune a durerii în perioada de doliu. Julian Barnes descrie şi el suferinţa de după moartea soţiei în Niveluri de viaţă. Două cărţi de ficţiune abordează poetic pierderea partenerului de viaţă, Durerea e o făptură înaripată de Max Porter şi Arta corpului de Don DeLillo (Marius Chivu scrie despre toate aceste cărţi într-un articol din Dilema veche, „Soţul moare“). Seria autobiografică de șase volume a lui Karl Ove Knausgård, Lupta mea, este construită în jurul morţii tatălui (cu care scriitorul a avut o relaţie tensionată), la care se revine de mai multe ori şi din perspective diferite, fiind limpede că autorul a fost profund marcat de eveniment.

rosencrantz foto larisa balta jpg jpeg

În stagiunea de primăvară, numită „Poveşti la Replika“ (5 martie – 12 iunie), la Centrul Replika a fost prezentată cartea psihoterapeutei Françoise Dolto, Ce să le spunem copiilor cînd sînt foarte mici, cînd sînt bolnavi, cînd se bucură, cînd sînt triști, care prezintă, pe baza cazurilor studiate, sfaturi legate de modul în care adulţii pot ajuta copiii în situaţiile de zi cu zi. Cartea a funcţionat complementar cu un spectacol, Peştii dorm?, regizat de Sînziana Stoican pe un text de Jens Raschke. Piesa a fost tradusă de Ciprian Marinescu într-o serie de trei texte germane care explorează situaţii diverse din perspectiva copiilor (Hikikomori de Holger Schober – despre fenomenul pustnicilor japonezi, tineri care se închid în casă pentru perioade lungi de timp – şi Trucul lui Patrick de Kristo Sagor, care explorează modul în care un copil gestionează informaţia că fratele său, încă nenăscut, va avea dizabilităţi).

Peştii dorm? tratează modul în care copiii se confruntă cu pierderea unei persoane dragi, aici fiind vorba de Jette, o fetiţă de 10 ani, al cărei frate, Emil, moare la 6 ani. Textul este un monolog al lui Jette în cimitir, la mormîntul lui Emil, pe care îl vizitează săptămînal. Jette încearcă să înţeleagă cum funcţionează universul în care trăim şi murim (existenţa unor reguli, deci a unui rost al lumii, este esenţială pentru ameliorarea durerii). Fetiţa îşi creează propria poveste prin integrarea unor evenimente reale, amintiri, reenactement-ul unor momente (pentru a clarifica sensuri şi senzaţii) şi întruchiparea adulţilor din proximitate (părinţi, rude, profesori) într-o naraţiune. Asta îi permite să aprofundeze lucruri care s-au întîmplat deja, nu neapărat în sensul lor concret, realist, ci în virtutea unei logici personale care le face acceptabile din punctul ei de vedere. Faptul că universul se aşază într-un tipar, că evenimentele au sens şi că experienţele, deşi grave, sînt comune tuturor oamenilor o ajută pe Jette să accepte pierderea lui Emil şi să îşi ierte părinţii (care au neglijat-o pe parcursul bolii băiatului). Jette trece printr-un proces de maturizare forţată fără a-şi pierde însă inocenţa. Are nevoie de adulţi pentru a depăşi trauma, dar şi ea îi va ajuta pe aceştia să suporte propria suferinţă. În momente-cheie, Jette intuieşte cel mai bine cum să reacţioneze. Împreună cu frăţiorul, conştient de apropiata sa moarte, ea se joacă, bizar, de-a înmormîntarea, un joc care însă îi atenuează temerile micului Emil, deconstruindu-le prin umor şi absurd. Moartea nu pare atît de rea dacă poţi să rîzi de ea. La înmormîntare, tot Jette propune un joc care permite tuturor să-şi ia rămas-bun într-un mod personal de la Emil. Spectacolul este un one woman show cu Florentina Năstase, a cărei aparenţă fragilă şi naivă o ajută să exploreze copilăria în amalgamul ei de stări contradictorii, cu poftă de joacă şi frici compulsive, furie, teamă şi bucurie. Actriţa stabileşte spaţiul ca un perimetru fizic de frunze şi un loc imaginar de conversaţie, în care Jette îşi parcurge maturizarea şi devine un copil înţelept, fără a fi şi unul trist. Florentina Năstase jonglează cu atribute ale vîrstei (10 ani), genului (feminin) şi poziţiei (de soră mai mare) a personajului, reuşind să amuze şi emoţioneze (uneori pînă la lacrimi), dar cel mai important, „să ţină“ spectatorii timp de 80 de minute (misiune dificilă cînd actorul e singur pe scenă). E o calitate care face ca spectacolul să funcţioneze pentru copii, dar şi pentru adulţi, care au de învăţat despre cît şi cum au nevoie cei mici de ei. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Maria Ştefănescu, Larisa Baltă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.