În numele copiilor

Publicat în Dilema Veche nr. 680 din 2-8 martie 2017
În numele copiilor jpeg

● Deşteptarea primăverii, de Frank Wedekind, traducerea: Victor Scoradeţ, regia şi scenografia: Vlad Cristache, muzica originală: Daniel „Rocca“ Stoicea, interpretare live: trupa Firma. Cu: Silvana Mihai / Alina Rotaru, Alexandru Voicu / Ionuţ Vişan, Rareș Florin Stoica / George Albert Costea, Aida Economu / Alina Petrică, Andreea Alexandrescu, Marian Olteanu / Cezar Grumăzescu, Silviu Debu / Răzvan Krem Alexe, Gheor-ghe Visu, Gabriel Costin, Mihaela Rădescu, Liliana Pană, Petre Moraru, Avram Birău, Ion Lupu. Teatrul Mic. 

În 1891, cînd Frank Wedekind scria Deşteptarea primăverii, care avea să aştepte 15 ani pînă la prima reprezentaţie, rigiditatea societăţii burgheze era sufocantă, pregătind terenul pentru descătuşările revoluţionare de la începutul secolului XX. Textul lui Wedekind ataca direct ipocrizia moralei burgheze, sistemul de învăţămînt auster şi retrograd, educaţia părintească, de multe ori dură, pudibonderia oficială şi Biserica, ale cărei aşezăminte educative funcţionau şi ca şcoli de reeducare pentru tinerii rebeli. Deşteptarea primăverii aducea în prim plan confuziile generate de trezirea instinctelor sexuale pentru care nimeni nu pregătea adolescenţii, efectele, uneori tragice, ale lipsei de informaţie, presiunea şcolii şi a părinţilor, pedepsele fizice şi abuzurile psihice asupra copiilor. Wedekind scrie acest text care „scuipă“ morala burgheză într-o perioadă în care viaţa sa personală era într-un libertinaj exploratoriu din care nu au lipsit prostituatele şi bolile venerice, tendinţele homosexuale, relaţiile clandestine şi, ceva mai tîrziu, copiii din flori. Poemul său pre-expresionist include sex, masturbare, avort, o relaţie homoerotică, toate acestea făcînd să fie catalogat drept pornografic şi să fie interzis sau cenzurat. Odată cu trecerea vremii, pe măsură ce moravurile societăţii se dezgheţau, textul lui Wedekind a devenit parţial anacronic, iar regizorii au încercat să depăşească handicapul timpului şi să resemantizeze tema sexualităţii. Problemele adolescenţilor cu părinţii, profesorii şi sistemul de educaţie, revolta împotriva tabuurilor sociale, lipsa de înţelegere a adulţilor faţă de copii într-o perioadă dificilă a acestora, de trecere între două etape de viaţă complet diferite, copilăria şi tinereţea, sînt valabile în parte şi astăzi (ele apar, de exemplu, în Sinuciderea fecioarelor de Jeffrey Eugenides, în care eşecul traversării adolescenţei este contextualizat atît la nivelul micro, al familiei, cît şi la cel macro, al întregii societăţii). Adolescenţa rămîne o vîrstă a neliniştilor generate de conştientizarea corpului, dar ideea că un tînăr de 14 ani ar putea fi astăzi total lipsit de informaţii privind reproducerea este nerealistă. Prin urmare, găsirea unei noi paradigme pentru chestionarea sexualităţii adolescentine devine obligatorie pentru valabilitatea textului.

rosencrantz1 foto a bulboaca jpg jpeg

În recenta premieră de la Teatrul Mic, Vlad Cristache face din Deşteptarea primăverii „un poem teatral rock“. Mai exact, un concert live cu inserţii teatrale. Muzica este compusă şi performată de trupa Firma, al cărei sound aduce energia sufocată a tinereţii, chinuitoarea luptă cu simţurile şi tragedia morţilor tinere. Problema apare la juxtapunerea muzicii cu teatrul: cele două sînt aproape paralele, muzica este plasată în poziţia comentatorului/ilustratorului, nu este un element integrat în dramă. Asta face ca diferenţa dintre cele două să fie exhibată: între rock-ul alternativ al trupei Firma şi conservatorismul teatrului – montarea fiind clasică – este o distanţă de vreo sută de ani. Actorii tineri, unii colaboratori constanţi ai regizorului, se descurcă bine între poetica angoasantă şi realism, unii avînd chiar reuşite notabile (spectacolul are dublă distribuţie, mă voi referi doar la cea din reprezentaţia pe care am vizionat-o). Alexandru Voicu face un Melchior hamletian prin reflecţia asupra educaţiei, revolta, uneori violentă – deşi aici actul sexual cu Wendla nu ia forma unui viol, aşa cum este reprezentat de obicei – şi asumarea rezultatelor tragice ale cunoaşterii sale în contact cu neştiinţa colegilor (lipsa de informaţie ucide). Excelent este Rareş Florin Stoica în rolul lui Moritz, căruia îi dă sugestia unui uşor retard ce ar justifica absoluta sa necunoaştere a anatomiei umane. Andreea Alexandrescu face din Martha un personaj înduioşător, o fetiţă bătută de părinţi, care ajunge să vadă abuzul zilnic drept „normal“. Marian Olteanu interpretează cu subtilitate masturbarea lui Hanschen Rilow, care, datorită amplasării spectatorilor pe scenă, are loc în proximitatea acestora. Desigur, privirea publicului este obturată parţial de cada în care se află personajul, dar vulnerabilitatea actorului rămîne şi el se descurcă admirabil, jonglînd între pasiune, frustrare şi comic. În schimb, ororile comise de adulţi – precum avortul – sînt ascunse privirii, colegii Wendlei înconjurînd patul torturii ca nişte ciocli.

Spaţiul scenic este claustrant, cu o tablă de scris supradimensionată – imaginea apăsătoare a şcolii – şi ferestrele care se deschid în pămînt, devenind morminte. Textul este jucat integral, cu o traducere bună a lui Victor Scoradeţ, care actualizează limbajul. Totuşi, nevoia unei adaptări se impune, nu doar pentru rezolvarea problemelor legate de informaţiile despre sexualitate, dar şi pentru a oferi o dinamică dramaturgică, necesară mai ales într-o asemenea formulă scenică, în care muzica creează un ritm impulsiv, care cade brusc atunci cînd se revine la teatru.

Revenind la resemantizarea temei lui Wedekind într-un spectacol contemporan, Vlad Cristache a chestionat problematica tulburărilor de personalitate ale adolescenţilor pe fondul unor rigori sociale retrograde şi al lipsei de educaţie sexuală (de curînd, în România s-a pus din nou problema educaţiei sexuale în şcoală şi deocamdată răspunsul oficial este negativ). Scenele depăşite de timp au rămas însă nerezolvate, părînd ilare (de unde şi rîsul unor spectatori).

Deşteptarea primăverii de la Teatrul Mic este un demers curajos, care a angrenat toată instituţia într-un efort considerabil. Deşi interesant ca perspectivă asupra unui text clasic, parţial datat, spectacolul rămîne admirabil ca propunere, dar nefinalizat ca viziune. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Adi Bulboacă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.