Gilda

Publicat în Dilema Veche nr. 703 din 10-16 august 2017
Gilda jpeg

● Compania de Teatru Giuvlipen, albastru / portocaliu, adaptare liberă după Joe Penhall, muzica live: Poetrip, scenografia: Laurențiu Ridichie, regia: Mihai Lukács, cu: Zita Moldovan, Iulian Gliță, Claudiu Dumitru, Centrul de Teatru Educaţional Replika. 

O femeie romă ajunge într-un spital de boli nervoase din România. Cum va fi experienţa ei cu sistemul medical autohton? Asta investighează spectacolul lui Mihai Lukács, albastru / portocaliu, produs de Compania de Teatru Giuvlipen (care face teatru feminist rom şi a produs, printre altele, spectacolul regizat tot de Lukács, Cine a omorît-o pe Szomna Grancsa?) în proiectul SASTO, VESTO! finanțat de Open Society Founda­tions. Cu premieră la finalul stagiunii trecute la Centrul de Teatru Educaţional Replika din Bucureşti, albastru / portocaliu funcţionează ca o turnantă pentru cîteva din rateurile societăţii, urmărind două direcţii: o analiză a rasismului antiromi şi o panoramare a sistemului medical românesc şi a „avariilor“ sale.

Mihai Lukács rescrie piesa cu acelaşi titlu a britanicului Joe Penhall, în care un pacient de culoare dintr-un spital psihiatric se crede fiul unui dictator african. Esenţa textului original – temă, subiecte, personaje – se păstrează în adaptare, dar este reimaginată în context autohton, unde romii sînt ţinta (preferată a) discriminării, de unde şi scenografia lui Laurențiu Ridichie, care creează un fel de hartă miniaturală a zonelor din capitală în care trăieşte populaţia romă.

Gilda a urmat un tratament pentru schizofrenie şi vrea să părăsească spitalul, dar medicul ei crede că încă nu este stabilă şi că mediul în care s-ar întoarce – marcat de precaritate financiară, lipsa unei locuinţe şi a familiei sau prietenilor – ar distruge fragilul echilibru obţinut şi ar condamna-o definitiv. Şeful secţiei consideră însă că Gilda ocupă un pat care ar putea fi dat altcuiva, care „nu este ca ea“.

„Oameni ca tine“ este o replică – a medicilor adresată Gildei – ce concentrează mentalitatea discriminatorie pe care o purtăm în noi, chiar şi latent, este expresia eşecului nostru personal de a ne conforma retoricii oficiale „tolerante“. În raport cu Gilda – şi cu „oameni ca ea“ –, cei doi doctori se poziţionează involuntar, la început, conform schemei cu poliţistul bun şi poliţistul rău, pentru ca pe parcursul spectacolului opiniile lor să se nuanţeze şi diferenţele să se atenueze (deşi conflictul dintre ei se adînceşte). N aş zice că tînărul doctor (Claudiu Dumitru – nu ştiu dacă a fost cu intenţie, dar etnia medicului, posibil/aparent similară cu cea a pacientei, ar putea „justifica“ în spectacol grija acestuia faţă de ea), aspirant la o carieră medicală care depinde de bunele relaţii cu şeful său, este ipocrit din cauză că de sub umanitatea sa se iţesc colţii stereotipurilor discriminatorii, ci mai degrabă că mintea sa este dispusă să fie deschisă atîta timp cît propriile sale interese sînt satisfăcute. În momentul în care, pentru sine, lucrurile încep să meargă prost, disponibilitatea sa spre umanitate scade. Medicul-şef (Iulian Gliţă în rolul unei veritabile canalii), aflat aproape de vîrful sistemului, suficient cît să-şi permită afişarea mizantropă a rasismului, va adopta o retorică prudentă atunci cînd poziţia sa este ameninţată. Practic, cei doi au parcursul unor politicieni şi utilizează arsenalul cunoscut (şantaj, intrigi, subterfugii, bonus demenţa puterii la medicul-şef).

Spectacolul este alcătuit exclusiv din discuţii despre/cu pacienta (problematica ei etnică, socială, medicală) şi despre sistemul medical, învăluite de universul sonor realizat live de trupa Poetrip. Această structură performativă are mai multe consecinţe. Una se referă la Gilda, pacienta romă care nu este subiect, ci obiect al discuţiilor (şi „electorat“ manipulabil) în sensul că medicii dezbat idei în legătură cu ea ca reprezentantă a unei tipologii sociale, nu empatizează cu ea ca persoană. Gilda (minunata actriţă Zita Moldovan) încetează să fie, în ochii lor, o fiinţă umană, este un actant public faţă de care trebuie să se poziţioneze. Evoluţiile lor, doctori şi pacientă, sînt astfel paralele (cele două culori complementare din titlu trimit tocmai la ideea de argument şi contraargument, în text acest lucru ­fiind explicitat metaforic de perspectiva Gildei asupra portocalelor, pe care le vede albastre). De altfel, personajul Gilda este un construct care concentrează mai multe „ţinte“ ale discriminării din societatea românească: este femeie, de etnie romă şi suferă de schizofrenie. Misoginismul, rasismul antirom şi stigmatizarea bolnavilor psihici fac ravagii în mentalul colectiv autohton. Gilda are o gîndire neîngrădită de cutume sociale, boala o face instabilă şi uneori agresivă, dar ea este conştientă de realitatea aspră în care trăieşte şi de care poate „fugi“ doar reinven­tîndu şi biografia (se crede, pe rînd, fiica unor personalităţi publice). Prin urmare, Gilda nu este uşor de suportat, de înţeles, de acceptat. Doar că toate reproşurile la adresa ei ricoşează în sfera „viciilor“ de rasă, gen sau medicale.

O altă consecinţă se leagă de retorica rasismului antiromi existentă în spaţiul public. Cum personajele-medici sînt educate şi inteligente, argumentaţia lor trece dincolo de locurile comune ale rasismului de duzină şi aduce la lumină cam tot ce se gîndeşte şi se afirmă în societate pe această temă. Gilda şi medicii sînt exponenţii a doi poli sociali antagonici, iar publicul este mai degrabă reprezentat de cei care judecă decît de cel judecat, astfel că, la intrarea în spaţiul de joc, spectatorilor li se oferă halate medicale (de chirurg).

În sfîrşit, demersul lui Mihai Lukács se configurează mai mult ca o dezbatere performativă decît ca un spectacol, întrucît înşiruirea de lungi discuţii poate deveni monotonă prin repetitivitatea formatului. Dar pierderea pe care am resimţit-o aici a fost mai degrabă legată de diluarea evoluţiei retoricii celor doi medici, schimbările lor în argumentaţie fiind prea lente şi, prin urmare, riscînd să nu fie remarcate.

albastru / portocaliu este un performative debate, inconfortabil pentru buna părere despre sine a majorităţii. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Larisa Baltă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.