Formidabilul Jurjac şi fascinantul Pynx

Publicat în Dilema Veche nr. 834 din 13 - 19 februarie 2020
Formidabilul Jurjac şi fascinantul Pynx jpeg

● Jurjac, text și regie: Daniel Chirilă, scenografie: Daniela Dragulescu, muzică şi interpretare: Paul-Ovidiu Coșovanu, Tiberiu Enache, Alex Cătănoiu. Coproducţie Teatrul de Animație „Țăndărică“ în parteneriat cu Teatrul LUNI. Teatrul LUNI de la Green Hours.

Sistemul de învăţămînt românesc, deficitar pe multe fronturi, a rămas în urmă şi la tehnici pedagogice. Capacitatea de a apropia elevii de cultura clasică, de exemplu, se reduce la nivelul abilităţilor personale ale profesorilor în loc să facă parte dintr-o strategie naţională care să promoveze şi să valorizeze metode inovatoare de educaţie (cultura contemporană este într-o situaţie şi mai proastă, fiind prezentată în treacăt). Fiecare dascăl se descurcă dacă şi cum poate, iar copiii la fel. Astfel, cultura clasică se învaţă cam cu forţa, Eminescu, Creangă şi Caragiale nu le sînt tocmai simpatici elevilor, iar restul creatorilor cu atît mai puţin. Revizitarea clasicilor (largo sensu, adică artiştii şi gînditorii precontemporani) într‑un format atractiv, care să îi facă accesibili tinerilor de astăzi, rămîne în sarcina educaţiei non-formale.

George Enescu apare de curînd în două creaţii parţial complementare, ambele menite să apropie geniul muzical al României de noile generaţii: spectacolul Jurjac al Trupei Frilensăr, la Teatrul LUNI de la Green Hours, şi cartea lui Dan Coman Enescu. Caiete de repetiţii, din recenta colecție „Biografii romanțate“ de la Editura Polirom, unde au mai apărut încă trei volume (Brâncuși sau cum a învățat țestoasa să zboare de Moni Stănilă, Caragiale. Scrisoarea pierdută de Bogdan-Alexandru Stănescu, Maria Tănase. O fîntînă pe un drum secetos de Simona Antonescu). Spectacolul Jurjac face parte din proiectul „Poveștile României“, fiind încorporat în programul Teatrului de Animație „Țăndărică“ – „Teatru în școli“, în cadrul căruia sînt create spectacole special pentru liceeni (dar nu numai), în care sînt prezentate, într-o modalitate de educație informală, personalități marcante din istoria României. Trupa Frilensăr, despre ale cărei spectacole (Înaintea erei noastre, Mălăieş în călcăieş, Mioritza) am mai scris, şi-a dezvoltat un discurs scenic propriu: revizitarea unor poveşti/mituri sau crearea unor basme contemporane, într-un format dramatic atractiv printr-o combinaţie de umor, absurd şi muzică. Într-un fel, Frilensăr se apropie stilistic în teatru de ceea ce face Ada Milea în muzică: are aceeaşi charismă, aceeaşi aplecare spre reinterpretarea clasicilor într-o cheie contemporană ficţională cu accente sociale, aceleaşi tuşe absurde, dar, desigur, cu o amprentă personală. Frilensăr înseamnă Daniel Chirilă, dramaturg şi regizor, şi un grup de actori care mînuiesc cu îndemînare comicul şi jonglează subtil cu subtextul şi metatextul. În Jurjac, cei trei performeri – Paul-Ovidiu Cosovanu, Tiberiu Enache, Alex Cătănoiu – fac şi un tur de forţă muzical (live cu pian, chitară, cajon etc.) căci un spectacol despre Enescu nu putea fi decît muzical.

19 rosencrantz foto marius sumlea jpg jpeg

Spectacolul se concentrează pe prima parte din viaţa lui Enescu – de unde şi titlul, apelativul primit de compozitor în copilărie, Jurjac, de la guvernanta franceză, mademoiselle Lydie Cedre –, pe caracteristicile sale de copil-minune, studiile universitare la vîrste fragede, primele compoziţii şi recunoaşterea internaţională. Perioada următoare din viaţa compozitorului ar fi fost greu de redat într-o cheie aproape parodică întrucît şi situaţia politică, a României şi a lumii, a trecut prin schimbări dramatice, şi compoziţiile lui Enescu au devenit complexe, şi faima sa a fost sinusoidală, şi viaţa l-a lovit de mai multe ori, şi iubirea cu Maruca Cantacuzino a fost dificilă şi agonizantă. De altfel, şi cartea lui Dan Coman se subţiază cînd Jurjac ajunge la maturitate şi devine Pynx, cînd faima sa trece oceanul şi începe lunga şi complicata relaţie cu Maruca Cantacuzino, al cărei portret controversat este plin mai degrabă de umbre decît de lumini. În carte se cam pierde pe-acolo conturul personajelor, iar spectacolul îl abandonează de tot pe Enescu matur, se concentrează pe drumul copilului către virtuozitate artistică, pe forţa lui de a-şi deschide singur calea. Practic, show-ul se opreşte acolo unde interesul pentru geniul lui Enescu este stîrnit deja şi de unde poate începe documentarea personală a spectatorului. Dar, pînă acolo, spectacolul este delicios. Creat ca un playlist cu mici inserturi teatrale, Jurjac trece prin mai toate genurile muzicale, de la muzică populară şi lăutărească (Împărate, împărate) la rock, jazz, pop, hip-hop, altoite cu detalii şi motive muzicale din creaţiile enesciene, în special Rapsodiile Române. Mai mult însă, aceste amprente recognoscibile din compoziţiile lui Enescu, lăsate pe muzici „profane“ variate, sînt destinate să îl demitizeze pe muzician, să îi rîcîie patina statuară şi să îl aducă aproape de generaţiile tinere, transferîndu-i genialitatea şi succcesul din paradigma epocii sale în termenii contemporani. Şi aşa Enescu pare cool şi muzica lui e epică, suficient cît să priceapă tinerii că povestea e marfă. Cei trei actori îl joacă alternativ pe Enescu, fiecare cu perspectiva sa, dar personajul nu se compune concret din interpretarea teatrală (îi imită accentul moldovenesc şi franţuzesc, iar pe Tiberiu Enache îl ajută frizura, astfel că printr-o scuturare energică a capului arată ca într-una dintre fotografiile clasice ale compozitorului), ci din cea muzicală, plină de nerv, uneori pasională, alteori melancolică, cu trimiteri la vedetele de ieri şi de azi ale showbiz-ului (precum Michael Jackson). Poate părea că personajul şi muzica lui sînt vulgarizate, căci este o linie subţire de demarcaţie între demitizare şi simplificare grosieră, dar spectacolul este ţinut bine în perimetrul deconstrucţiei imaginii vetuste şi intimidante a geniului şi al reconstrucţiei ei în expresie contemporană.

Jurjac reimaginează muzical (o jumătate din) biografia lui Enescu, suficient cît să facă din muzician un personaj formidabil şi să aducă contextul în care acesta a evoluat şi conţinutul creaţiei sale în accepţiuni contemporane, familiare tinerei generaţii. Un spectacol care merită prezentat în continuare în şcoli sau pentru un public tînăr.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Marius Sumlea

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.