Feminismul lui Katie Mitchell (2) – Arhitecturi simfonice

23 mai 2020
Feminismul lui Katie Mitchell (2) – Arhitecturi simfonice jpeg

● Anatomia unei sinucideri de Alice Birch, versiunea în limba germană: Corinna Brocher, regia: Katie Mitchell, asistent de regie: Lily McLeish, decor: Alex Eales, costume: Clarissa Freiberg, lighting design: James Farncombe, muzică originală: Paul Clark, Melanie Wilson, sound design: Donato Wharton, Melanie Wilson, dramaturgie: Sybille Meier. Cu: Julia Wieninger, Gala Othero Winter, Sandra Gerling, Paul Herwig, Tilman Strauß, Josefine Israel, Christoph Jöde, Michael Weber, Ruth Marie Kröger și copiii Tikki Thöne, Sonja Weißer. Deutsches Schauspielhaus Hamburg.


După producțiile Miss Julie și Orlando, ar părea că stilul regizoral al lui Katie Mitchell se configurează în jurul combinării feminismului cu cine-teatrul (filmare și redare în timp real a montajului realizat pe loc). Dacă feminismul e abordat din perspective diferite, formatul spectacolelor este construit similar, astfel încît el devine interesant prin consistență, nu prin modul de producție. Însă Katie Mitchell nu riscă manierizarea căci, în paralel cu acest format spectacular, abordează și altele. În 2019, Mitchell a produs la Deutsches Schauspielhaus Hamburg o variantă a spectacolului Anatomia unei sinucideri, creat în 2017 la Royal Court, Londra. Selecționat în Theatertreffen, spectacolul a fost prezentat online pentru că festivalul berlinez, anulat din cauza crizei sanitare, a oferit o parte din selecție (șase din cele zece spectacole selectate anual de către un juriu de șapte specialiști din producțiile din spațiul de limbă germană, Austria, Elveția și Germania) cu acces liber pe Internet, însoțită de discuții cu artiști și de dezbateri despre actualitatea culturală imediată.

În Anatomia unei sinucideri (https://www.youtube.com/watch?v=7-CGmwQqPlo),piesă de Alice Birch, Mitchell renunță la multimedia, la teatrul filmat și reprodus live pe ecran. Poveștile personale a trei femei, mama, fiica, nepoata, prin care se studiază transmiterea transgenerațională a traumelor, sînt prezentate în paralel, ca spațiu și timp, într-o arhitectură dramatică clasică. Spectacolul are o structură dramaturgică de factură simfonică, fără să fie un spectacol muzical. Mai precis, are un tipar după care replicile celor trei personaje principale se intersectează, ele fiind în același spațiu (acasă), dar în timpuri diferite. Anumite replici sau motive repetitive se reproduc în două sau trei momente temporale, cu alte sensuri, uneori chiar opuse. O scenă în care o femeie însărcinată cumpără o casă, proiectînd asupra ei speranțe despre o viață fericită, se interpune cu alta, în care copilul nenăscut în momentul achiziției, acum matur, povestește cît de traumatizantă a fost viața în acea locuință. O femeie îi spune psihiatrului că nu poate dormi (din cauza depresiei), o alta îi spune soțului că bebelușul nu doarme (în fundal se aud țipetele înnebunitoare ale acestuia). O astfel de structură narativă seamănă cu o fugă prin tehnica contrapunctului aplicată unui număr fix de voci care se interferează și/sau se repetă după un anumit algoritm.

Cum spectacolul este puțin probabil să ajungă în România, îmi voi permite să dau detalii narative. Clara trăiește în anii ʼ70, se simte nefericită, are tentative de sinucidere, devine dependentă de alcool și gestionează dificil ipostaza de mamă. În anii ʼ90, fiica sa, Anna, are probleme cu drogurile, are tentative de sinucidere și dezintoxicare și, la rîndul ei, gestionează dificil ipostaza de mamă. Fiica ei, Bonnie, care trăiește în viitor (anii 2030), experimentează cîte ceva din dependențele anterioare, dar decide să oprească reproducerea în lanț a acestor motive existențiale negative și tipare comportamentale nocive (își leagă trompele și decide să vîndă casa).

rosencrantz foto stephen cumminskey 3 jpg jpeg

Ca să nu intrăm într-o retorică previzibilă, dar eronată în cazul de față, trebuie să precizez că nu sînt aici drame casnice, nefericiri romantice sau agresiuni sociale. Femeile nu sînt abuzate, nu au relații toxice, dimpotrivă, partenerii lor încearcă, atît cît pot și cît le permite norma maritală a vremurilor, să le susțină în momentele dificile, le apără de agresivitatea moralei publice, cea care propovăduiește, de regulă, feminitatea casnică, supusă și lipsită de idei personale (influența mediului și a normelor sociale ale epocilor, în special la Clara, generează un statut sufocant al femeii în societate). Prin urmare, Clara și Anna au soți care le iubesc, dar eșuează în a le salva – amîndouă se sinucid –, ba chiar ratează și postura de părinte, ambii fiind personalități slabe, incapabile să facă față unor uragane autodistructive așa cum sînt soțiile lor. Nu dragostea lor pentru ele este problema (poate doar forța nevolnică a acestor iubiri), ci dragostea femeilor pentru ei, mai degrabă motivată de complezența socială sau dorința fizică decît de o pasiune durabilă. Căci ceea ce se reproduce aici transgenerațional este depresia, de aceea Bonnie, care nu reușește să oprească rațional modelul autodistructiv, decide să anuleze posibilitatea de a avea copii, adică oprește transmiterea (și pe cale) biologică a suferinței. Sînt mai multe motive care se reiau în biografiile celor trei femei: groaza de maternitate, conexiunea dintre maternitate și sănătatea mintală (Clara se responsabilizează în perspectiva apariției copilului, vrea să se echilibreze mental, dar eșuează, Anna face o depresie postpartum), reprimarea tendințelor gay (doar Bonnie și le asumă în anii 2030), o mînă rănită, un prun, droguri, cuvinte-parazit definitorii (Clara – „nu”, Anna – „da”, Bonnie – „OK” – refuz, indiferență, resemnare). 

Decorul reprezintă casa ca spațiu comun al depresiei, practic, cutia scenei, delimitată de pereți scorojiți, cenușii, cu cîte o ușă în fundal, într-o lumină rece, un loc întunecos, depersonalizat, degradat și gol care în final, după ce Bonnie taie cureaua de transmisie a depresiei, se luminează. Peretele din fundal se ridică și se vede un interior casnic, cu scară și ferestre scăldate de soare, în care răsună vocea unui copil (cu o mamă potențial cumpărătoare a casei). Personajele nu ies din scenă în timpul spectacolului, trecerea anilor este marcată prin cifrele luminate deasupra ușilor, garderobierii traversează scena și, din mers, dezbracă și îmbracă actrițele, ca pe manechine. Practic, ele poartă personajele ca pe niște haine. Este o structură spectaculară organică, repetitivă, un tipar performativ clar, dar ceea ce îi dă viață și profunzime ține de inteligența scriiturii lui Alice Birch, de forța actoricească (în special Gala Othero Winter în Anna) și de talentul de compozitor-dirijor al lui Katie Mitchell.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Stephen Cummiskey

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.