Fără minte. Fără corp. Mai este acesta un om?

Publicat în Dilema Veche nr. 867 din 19 - 25 noiembrie 2020
Fără minte  Fără corp  Mai este acesta un om? jpeg

● Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois, de Cosmin Stănilă. Cu: Emöke Kató, Lucian Teodor Rus. Regia: Andrei Măjeri, decor: Adrian Balcău, sound design: Adrian Piciorea, light design & sonorizare: Cătălin Filip. Reactor de Creație și experiment, Cluj.

Toamna este o perioadă tradițional aglomerată în cultură. Nu este doar sezonul premierelor și al festivalurilor, dar, pentru zona independentă, este și perioada derulării proiectelor cofinanțate de AFCN. În acest an, cei mai mulți operatori culturali au fost nevoiți să aleagă varianta online pentru difuzarea spectacolelor. Stagiunea de Teatru Politic, Platforma Internațională de Teatru, Stagiunea de Teatru Educațional Participativ – STEP online etc. s-au derulat în format digital. Mai mult, unele teatre și companii (Teatrul „Andrei Mureșanu“ din Sfîntu Gheorghe, unteatru, Teatrul Național din Tîrgu Mureș, Teatrul Național „Radu Stanca“ din Sibiu, Teatrul German de Stat și Teatrul Național din Timișoara etc.) își prezintă online premierele toamnei, care ar fi trebuit să aibă loc în spațiile fizice, și pe cele ale primăverii, care nu au apucat să fie jucate, dar și producții realizate special pentru mediul digital (informații pe site-urile fiecărei instituții).

Două spectacole vizionate online ridică problema a ceea ce definește identitatea umană – ce rămîne din om dacă dispare memoria sau corpul? (De aici, trimiterea din titlu la cartea lui Primo Levi.) În stagiunea online a Reactorului de Creație și Experiment din Cluj, Decalaj. Narațiuni intergeneraționale, spectacolul lui Andrei Măjeri pe textul lui Cosmin Stănilă, Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois, a fost prezentat în varianta filmată la premieră. Disecînd ravagiile pe care le provoacă boala Alzheimer, declanșată timpuriu (amintește de filmul Still Alice, cu Julianne Moore), nu doar asupra bolnavei, o actriță cunoscută în oraș, Eszter Nagy, ci și asupra relației acesteia cu fiul Cristi, spectacolul oferă un spațiu generos de creație actorilor. Emöke Kató, în rolul mamei, este fascinant de precisă în a doza alunecarea personajului în haosul demenței, pierzînd treptat controlul asupra propriei persoane și siguranța de sine. În rolul fiului, Teodor Lucian Rus face un personaj nevoit  să gestioneze administrativ, medical și emoțional o situație care-l împovărează peste puteri. Boala inversează rolurile celor două personaje, scenele în care mama învață copilul să citească ora sau să se spele pe dinți sînt răsturnate, în oglindă, în alte scene în care fiul matur o ajută pe mama bolnavă să facă aceleași lucruri. Coborîrea în negura din sine (cortine transparente bruiază imaginea așa cum maladia dematerializează realitatea în mintea mamei) este precedată de gesturi dramatice precum indicarea locului în care sînt păstrate actele (amintește de baronul Tuzenbach din Trei surori înainte de duel), curățate însă de potențialul lacrimogen. Boala îi întunecă mamei lumea și îi parazitează fiului universul – iubită, serviciu, locuință –, dar miza spectacolului nu este atît ravagiul individual pe care îl face Alzheimerul asupra bolnavului și familiei acestuia, ci privește daunele asupra relației dintre ei. Că e vorba de relația mamă-fiu se vede din pictura lui Max Ernst care tronează în scenă, The Virgin Spanking the Christ Child before Three Witnesses. Considerată blasfemiatoare la vremea ei (1926), imaginea unei viguroase Fecioare Maria care aplică o corecție unui Iisus copil ce își pierde nimbul divin în fața a trei martori, André Breton, Paul Éluard și Max Ernst, are mai puțin de-a face aici cu combaterea Bisericii (ironic, chiar prin ilustrarea ideii că „bătaia e ruptă din rai”, Ernst fiind fiul unui catolic fervent care-l bătea regulat; accepțiunea generală este că tabloul trimite la Evangheliile apocrife care descriu copilăria lui Iisus, neconsemnată în Biblie) și nici nu cred că face trimitere la vreo traumă veche a lui Cristi, nefiind indicii în acest sens în spectacol (nu că familia nu ar avea schelete în dulap, subtil sugerate, dar violența fizică nu pare a fi printre ele). Pictura vizualizează metaforic degradarea violentă a relației mamă-fiu în prezența bolii. Spectacolul poate fi văzut la Reactorul din Cluj, după ridicarea restricțiilor sanitare.

867 17 rosencrantz2 to be a machine foto jason booher jpg jpeg

● To Be a Machine (Version 1.0) Adaptare după volumul cu același titlu de Mark O’Connell, regia: Bush Moukarzel și Ben Kidd. Cu: Jack Gleeson și Mark O’Connell în propriul rol. Director tehnic și video design: Jack Phelan, scenografie: Andrew Clancy, lumini: Stephen Dodd, sound design: Kevin Gleeson, costume: Saileóg O’Halloran. Prezentat la Théâtre de Liège în programul #impact20, în limba engleză cu subtitrare în franceză. Transmisiune directă pe 25-28 noiembrie. Biletele se găsesc pe site-ul https://theatredeliege.be/Dead Centre & Dublin Theatre Festival.

Irlandezii de la Dead Centre au adaptat cartea lui Mark O’Connell, To Be A Machine, care investighează transumanismul, modul în care corpurile s-ar putea „actualiza” prin tehnologie, prelungind viața. Corpul ca obstacol nu este o idee nouă, iar cochetarea cu înlocuirea lui cu tehnologia și „încărcarea” minții umane într-un computer apare des (amintesc cartea lui Ian McEwan, Mașinării ca mine și miniseria Years and Years), dar interesant la spectacolul irlandezilor este faptul că folosesc această temă ca reflecție asupra teatrului în pandemie, într-o vreme în care corpul uman este pericol biologic, deci chiar devine un obstacol concret. Cum teatrul e o artă care moare – în sensul că spectacolul „trăiește” doar cît durează reprezentația, este dependent de spațiu și de timp pentru a fi viu –, iar criza sanitară l-a forțat să se mute online, un mediu impropriu pentru specificul său, se pune întrebarea în ce mod poate fi folosită tehnologia pentru a ține teatrul în viață. Jucat de un singur actor, Jack Gleeson (Joffrey Baratheon din Game of Thrones), care performează live în fața unor spectatori aflați la distanță, fiecare acasă, dar ale căror avataruri apar pe iPad-uri (la achiziționarea biletului, publicul este invitat să se filmeze), To Be a Machine ia forma unei conferințe TED în care Mark O’Connell ridică probleme filosofice privind transumanismul, povestește vizita la o companie din deșertul Arizonei care criogenează capete umane, ba chiar face publicului testul Turing (prin care se diferențiază omul de robot). Și totuși, Gleeson îmbrățișînd o tabletă este probabil imaginea-cheie a întregului spectacol, căci multe poate face tehnologia, dar nu și să înlocuiască emoția.

Oana Stoica este critic de teatru.

Credit foto: Bogdan Botaș - Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois (sus), Jason Booher - To Be a Machine (jos) 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.