Despre noi, în mai multe feluri

Publicat în Dilema Veche nr. 733 din 8-14 martie 2018
Despre noi, în mai multe feluri jpeg

● Plex, scenariu bazat pe texte de Eric Bogosian, scenografie: Mihai Vălu, desene: Mara Stiru. Muzică originală & sound design: Petru Damșa, coloană sonoră: Andrei Stan & Andrei Dinu. Cu: Andrei Stan, Andrei Dinu. Special Guest: Florin Piersic Jr. Teatrul Municipal Baia Mare. 

Programul lunii februarie la Point ArtHub în Bucureşti a inclus cîteva spectacole independente din provincie, într-un demers care să producă o idee despre ce teme, texte şi limbaje artistice îi preocupă pe artiştii tineri din afara Capitalei. Am mai scris despre faptul că precaritatea teatrului independent pune probleme de vizibilitate, de prezentare a spectacolelor în alte zone şi spaţii decît cele în care a fost produs. Artiştii independenţi au creat diferite formate de reţele prin care se susţin reciproc astfel încît să îşi poată prezenta fiecare spectacolele la sediile celorlalţi. Beneficiul este împărţit între artişti şi spectatori şi ţine, în primul rînd, de multiplicarea discursurilor performative şi a publicurilor. În acest sens, programul de la Point, iniţiat de regizorul Andrei Măjeri, a adus încă un spaţiu în acest demers de vizibilizare a spectacolelor independente, dar a creat şi premisele pentru a-şi atrage public.

Unul dintre spectacolele invitate a fost Plex, o adaptare după textul Sex, Drugs, Rock and Roll de Eric Bogosian, producţie creată iniţial în zona independentă şi preluată ulterior de Teatrul Municipal din Baia Mare. Plex reia unele dintre personajele lui Bogosian – textul original cuprinde o serie de monoloage, fiecare al unui personaj marginal, al căror discurs descrie o lume bazată pe consum şi acumulare în care unii dintre ei nu-şi (mai) găsesc locul – şi le reconfigurează în universul autohton, modelîndu-le pentru a deveni credibile şi a capta caracteristicile locale contemporane. Moderatorul de televiziune care exploatează emoţional şi fără discernămînt drama unei persoane cu dizabilităţi, ţapinarul pasionat de defrişări, actorul care se confruntă cu un public apatic, rockerul ardelean, fost (zice el) dependent de droguri etc.

Pe de o parte, perspectiva rămîne cea din textul original, dinspre marginali spre lume, adică viziunea lor, a celor împinşi la marginea comunităţii, a rataţilor, a decăzuţilor, dar şi a celor care joacă roluri negative în societate fără a avea conştiinţa toxicităţii lor (de exemplu, moderatorul TV care exploatează suferinţa ca divertisment). Identitatea personajelor este adaptată la realitatea românească, dar nu superficial, de formă, ci prin reimaginarea acestor caractere în contextul local. Sînt tipologii create de problematica autohtonă, nu personajele lui Bogosian îmbrăcate româneşte. Actorii Andrei Dinu şi Andrei Stan etalează un inventar de personaje cu sîmbure realist şi înveliş caricatural, şi menţin un echilibru fragil între dramă şi comedie, atingînd din cînd în cînd accente absurde. Personajele defilează pe un catwalk, acompaniate uneori de video (desene şi colaje) care le nuanţează sau contextualizează apariţiile.

Pe de altă parte, reprezentaţia de la Bucureşti a intrat în conjuncţie cu o altă montare a piesei lui Eric Bogosian. Concret, în Plex există la fiecare reprezentaţie cîte un special guest, un invitat care interpretează un personaj. La Point, invitatul a fost Florin Piersic Jr., autorul unui spectacol antologic cu textul lui Bogosian, care a intrat în istoria teatrului românesc. Creat în 2002 la Teatrul Luni de la Green Hours, acela a fost primul spectacol independent premiat de -UNITER. Piersic Jr. făcea o demonstraţie de actorie inteligentă, cu multiple nuanţe, livrînd ipostaze ale marginalilor care pozează în eroi, într-un sistem care valorizează profitul în dauna umanului. Show-ul a fost un adevărat tur de forţă actoricească, oricît de lemnoasă ar părea acum expresia. Prezenţa lui în Plex creează o situaţie de meta-performativitate: în ce mod relaţionează spectacolul din 2002 (varianta lui Piersic Jr. este prima montare a textului lui Bogosian în România, ulterior au existat mai multe spectacole, perspective şi structuri performative pentru acest text) cu cel din prezent? Conjuncţia dintre ele nu este numai de filiaţie, de succesiune temporală, ci de perspective viabile şi diferite (parelele) asupra unui text, este un comentariu critic (analitic, care problematizează) care generează noi straturi de interpretare. 

● Neverland, text: Alexa Băcanu, regia: Leta Popescu, scenografia: Szöke Zsuzsi, muzica: Boros Csaba. Cu: Raisa Ané, Laura Mihalache, Ștefan Mura, Pál Emöke. Teatrul 3G, Tîrgu Mureş. 

Un alt spectacol din microstagiunea curatoriată de Andrei Măjeri este Neverland, produs de Teatrul 3G din Tîrgu Mureş. Textul Alexei Băcanu recompune istoria personală a patru personaje care se întîlnesc în ziua nunţii lor (petrecerile de nuntă sînt paralele). Momentul devine punct de reper în naraţiunile personale, cronologia fiind inversă, de la moartea biologică la naştere. Contextul este social fără a fi realist: elemente de influenţă (educaţia, familia, identitatea de gen şi sexualitatea, practica religioasă etc.) asupra vieţilor personale alcătuiesc un construct (un tărîm de nicăieri), o realitate sintetizată care nu este decriptabilă la nivel concret. Practic, reperele concrete – precum muzica sau filmele la care se face referire – nu stabilesc un timp realist şi identificabil, ci se acumulează în acest construct al realităţii, iar cronologia este strict la nivelul personal al personajelor, nu şi la unul obiectiv, al vremurilor. Deci biografiile se configurează din cauza şi în jurul acestui construct social căruia regizoarea Leta Popescu îi găseşte un echivalent vizual: un inventar de „semne“ ale realităţii: pantofii roşii, cădelniţa, instrumentele medicalo-culinare (cuţite care seamănă cu bisturie) etc. Actorii funcţionează pe două direcţii: ludic (livrare de text) – cele patru personaje sînt şi naratori, fiecare pentru sine şi pentru ceilalţi – şi performativ (corp, mişcare). Este o dramaturgie care aminteşte de piesa lui Ivan Vîrîpaev, Iluzii, fără să aibă însă aceeaşi abilitate de a alcătui puzzle-uri biografice. Povestea, ca şi spectacolul, se încheagă lent şi tîrziu, riscînd să piardă spectatorul. Bazat pe o coralitate dramaturgică şi performativă, Neverland este un show expozitiv despre relaţia dintre proiecţia noastră asupra vieţii şi viaţa însăşi. 

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.