Despre dragoste şi alte vînătăi

Publicat în Dilema Veche nr. 486 din 6-12 iunie 2013
Despre dragoste şi alte vînătăi jpeg

● Accidente înspăimîntătoare pe terenul de joacă, de Rajiv Joseph; regia: Ryan Whinnem; scenografia: Tudor Prodan; cu: Simona Cuciurianu şi Tudor Aaron Istodor. Asociaţia Pro Drama, Teatrul Fără Frontiere & Godot Café-Teatru.

Dragostea doare. Nimic nou pînă aici. El şi ea se întîlnesc în copilărie şi, timp de 30 de ani, au o relaţie de prietenie în care nici unul nu vrea să arate că există mai mult decît atît, iar cînd se decid să recunoască elefantul din magazinul de porţelanuri, momentele în care fiecare are curajul să o facă nu coincid. Cu alte cuvinte, doi oameni se iubesc şi au grijă să îşi pună singuri piedică. Iarăşi, nimic nou, dragostea e complicată, şi dacă nu e, o complicăm singuri.

Ce e interesant la piesa dramaturgului american Rajiv Joseph – Accidente înspăimîntătoare pe terenul de joacă – este modul în care autorul – unul dintre noile talente în vogă, cîştigător al unor premii literare precum NEA Award şi Whiting Writers Award, finalist în 2010 în cursa pentru Premiul Pulitzer, cu piesa Bengal Tiger at the Baghdad Zoo – scrie această poveste ca pe o succesiune de pauze întrerupte de scurte întîlniri cauzate de diverse dezastre fizice, de la banala conjunctivită (varianta extrem de contagioasă) pînă la comă (profundă, dar reversibilă). Predilecţia lui Doug – Tudor Aaron Istodor – pentru accidente, unele păţite stupid, din cauza unor bravuri absurde (de exemplu, urcatul pe acoperiş în timpul furtunii, aventură temerară pe care „eroul“ a încheiat-o „firesc“, lovit de trăsnet) şi tendinţele autodistructive ale lui Kayleen – Simona Cuciurianu – (obiceiul adolescentin de a se tăia cu lama pe picioare sau depresiile cu urmări suicidale de mai tîrziu) îi aduc împreună, de cele mai multe ori la spital, unde îşi tratează rănile fizice, dar şi în alte locuri, în preajma unor evenimente dramatice (de exemplu, moartea tatălui ei). Cert este că pe ei îi leagă mereu durerea, zgîrieturile fizice şi suferinţele sufleteşti, o stare permanentă de nebine în propria piele. Poate că este şi o preferinţă a dramaturgului pentru spitale ca loc în care boala se vindecă, dar şi ca anticameră a morţii şi mediu ofertant pentru vicii (Rajiv Joseph a scris două sezoane din Nurse Jackie, un serial despre o asistentă medicală dependentă de pastile, cu o viaţă personală răvăşită). În Accidente..., Rajiv Joseph zapează prin viaţa celor două personaje, descriind un traseu al autodistrugerii, marcat de experienţe ridicole, inofensive, traumatizante sau grave, toate menite să îi ajute să se maturizeze. Odată cu maturizarea fizică intervine şi o maturare a sentimentelor. Cu cît sînt mai multe răni – picioare fracturate, dinţi şi ochi pierduţi, stomac scos –, cu atît sentimentele sînt mai sigure, chiar dacă mascate abil de relaţia „frăţească“. Prietenia de paradă are sincope: un sărut ca o „repetiţie“ pentru primul sărut („cu altcineva“), o izbucnire furibundă a lui, determinată de modul în care e tratată ea de iubitul ei – în fapt, o criză de gelozie pentru prima ei partidă de sex (nu cu el) –, o declaraţie făcută tîrziu, indirect, un sărut dat şi mai tîrziu. În general, lucrurile merg greoi şi nu în direcţia potrivită, dar cu fiecare rană şi organ scos din funcţiune, se pierde ceva din fanfaronadă şi adevărul începe să se vadă. El se răneşte şi ea îl vindecă. Ca un vraci personalizat. El e durerea, ea e alinarea. Nu e prea clar dacă nu cumva el îşi provoacă aceste „accidente“ tocmai pentru ca ea să îl vindece. Clar este că el crede în capacitatea ei tămăduitoare, pînă cînd o face şi pe ea să creadă. Dacă mă iubeşti, mă vindeci. Şi invers.

Desigur, aceasta este o metaforă, una percepută ca atare chiar de personaje. Ne aflăm, totuşi, în faţa scriiturii dramatice americane, hiperrealiste, geometric structurate, chiar şi dezordinea cronologică – scenele nu urmează logica timpului, ci pe cea a afectului – are sens şi rigoare. Regizorul american Ryan Whinnem – despre care aflăm din prezentarea spectacolului că este director al Companiei de Teatru „Vacant Lot“ în New York, a colaborat cu Milwaukee Shakespeare, The Folger Theatre şi The Shakespeare Theatre şi a lucrat ca regizor în Boston, Baltimore, Washington DC şi New York – lucrează pragmatic. Scenele sînt tăiate cinematografic, ca nişte flash-uri, fiecare cu informaţia şi cu rosturile sale în evoluţia relaţiei. Decorul lui Tudor Prodan este simplu, gîndit din punctul de vedere al utilităţii – un pat care devine, la nevoie, uşă, şi un dulap îngust.

Accentul este pus pe actori. Tudor Aaron Istodor şi Simona Cuciurianu trebuie să parcurgă trasee identitare dificile actoriceşte, de la copiii de 8 ani la maturii de 38 ani, obosiţi înainte de vreme, existenţe accidentate, fizic şi metaforic, care se încheagă din episoade disparate. Acest puzzle narativ trebuie să se coaguleze la sfîrşit într-o relaţie de dragoste, una complicată, în care protagoniştii se sabotează singuri, dar tocmai prin asta interesantă şi profund umană. Nu ştiu dacă există vreun animal care să complice atît de mult jocul de-a iubirea, dar omul o face. Tudor Aaron Istodor conturează un caracter complex, ale cărui teribilisme din copilărie evoluează în izbucniri oarecum agresive la adolescenţă, pentru a se dovedi apoi miezul unor angoase autodistructive care generează un comportament aproape iresponsabil. Doug îşi testează mereu limitele, nu întotdeauna curajos, ba chiar, de cele mai multe ori, ridicol, ca şi cum ar avea o totală indiferenţă faţă de viaţă. E un fel de nepăsare belicoasă în atitudinea lui, şi nu ştiu cît de mult prezenţa acestei iubite intermitente îl vindecă, pe cît pare să îl adune, să îi materializeze existenţa, altfel fluidă, gata să se destrame oricînd precum artificiile care îl lasă fără un ochi. De partea cealaltă, Simona Cuciurianu creează o fetiţă curajoasă, care devine o adolescentă curioasă să descopere tabuurile, asumîndu-şi consecinţele pentru depăşirea limitelor, pentru a se transforma apoi într-o femeie resemnată, cu accese suicidale, dar gata să îi salveze pe toţi cei din jur. De altfel, această asumare a responsabilităţii pentru cei apropiaţi (inclusiv pentru Doug) o caracterizează pe Kayleen şi este, totodată, sursa oboselii sale.

Pe scurt, un bărbat teribilist înţelege, după 30 de ani, că iubeşte o femeie. O femeie cu vocaţie vindecătoare acceptă, după 30 de ani, că iubeşte un bărbat. Dragostea necesită timp şi uneori cere jertfe. Un picior, un ochi, un stomac. Ce rămîne este pur şi simplu viaţă.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: R. Borgfjord

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.