Dansul, dansurile

3 octombrie 2020
Dansul, dansurile jpeg

Accesul generalizat la spectacole online în perioada carantinei a permis spectatorului confruntarea cu tot felul de formate coregrafice, de la clasic la contemporan, dar şi cu cele hibride precum teatru-dans sau aflate în vecinătatea mai multor domenii artistice, ca performance-ul. Cîteva producţii din zona coregrafiei dramatice pot fi considerate spectacole-şcoală pentru modul în care se teatralizează coregrafia şi corpul capătă funcţie narativă. În Stoic (2018), la Opera din Göteborg, Suedia, coregraful Sidi Larbi Cherkaoui face o analiză freudiană a bolilor mentale care lasă pacienţii semifuncţionali. Plasat într-o galerie-bibliotecă, spectacolul conţine personaje cu afecţiuni psihice care le handicapează social. Schizofrenie, paranoia, halucinaţii, confuzie mentală, delir, tulburare de personalitate bordeline sînt materializate în scheciuri coregrafice în conjuncţie cu problematici generale ale bolilor psihice precum dificultatea diagnosticării, cauze şi factori favorizanţi (traume familiale, abuzuri), tratament. Într-unul dintre scheciuri, un personaj cu bordeline, tulburare care îi provoacă dezinhibare sexuală, impersonează în poziţii erotice sculpturile de dimensiuni mari din galerie, lăsîndu-se fotografiat/ă (genul personajului e ambiguu) de vizitatori (exhibiţionism/voyeurism). Bolnavii sînt marcaţi fizic prin schimbarea culorii pielii în albastru (ca personajele din Avatar). La psiholog, pacientul este agresat de chestionarul dur al acestuia despre modul în care se manifestă şi se gestionează dezechilibrul psihic. „Să fii tu însuţi poate fi un act revoluţionar” e concluzia spectacolului. Coregrafia e îndrăzneaţă, presupune performanţă fizică, dar necesită şi calităţi actoriceşti şi muzicale căci pe lîngă universul sonor exotic, creat live din muzici marocane, congoleze şi japoneze, există şi momente în care dansatorii cîntă operă sau jazz. E uimitor că le pot face pe toate la o asemenea calitatea performativă.

Tot în zona dansului psihologizant (nu psihologic), Peeping Tom a prezentat două lucrări mai vechi, trilogia Le Jardin (film, 2002), Le Salon (2004) şi Le Sous Sol (2007), şi spectacolul A Louer (2011). Trilogia pătrunde în universul intim-deviant al unei familii, în care dorinţele, senzaţiile şi convieţuirea cotidiană, afectată patologic de umori, sînt prezentate voyeuristic, în cele mai inconfortabile ipostaze şi situaţii, din cele care nu expun, de regulă, dar şi prin corpuri anormative (Rika Essers are doar 86 de centimetri înălţime, Maria Otal avea 80 de ani la premiera Le Soul Sol, iar mezzosoprana Eurudike De Beul este supraponderală). Spaţiile sînt recreate realist, în timp ce disfuncţionalitatea familiei are expresii suprarealiste, cu tuşe absurde (cel mai apropiat artist român de această zonă estetică este Radu Afrim). În A Louer, într-un spaţiu care aminteşte de camera roşie din visele detectivului Cooper din Twin Peeks, o divă de operă – Marie Gyselbrecht, o prezenţă androgină, în afara standardului de frumuseţe – devine ţinta hărţuirii din partea unui public burghez. Spectacolul demontează într-un limbaj coregrafic onirico-psihanalitic atacurile de tip bullying în viaţă şi artă (opera este o artă formalistă şi rezistentă la reformă).

Gabriela Carrizo şi Franck Chartier, creatorii companiei Peeping Tom şi coregrafii spectacolelor, au fost dansatori, într-o perioadă anterioară, în Needcompany a lui Jan Lauwers. Needcompany a prezentat mai multe spectacole online printre care The Blind Poet (2015), creat de Jan Lauwers împreună cu compozitorul Maarten Seghers, în care investighează arborii genealogici ai performerilor, ce provin din toate colţurile lumii şi au, fiecare, o identitate multietnică, pentru a identifica elemente comune – similarităţi în evoluţie sau posibilitatea ca unii dintre strămoşi să fi fost în acelaşi timp, în acelaşi loc. Lauwers se joacă cu stereotipurile rasiale, culturale, etnice, de gen, pe care le deconstruieşte pentru a deschide o discuţie despre naţionalism, etnicitate, rasism şi misoginism într-o analiză a ceea ce este Europa astăzi. „Istoria este o minciună care ne umple de ruşine”, zice un personaj. Proprietari de sclavi, şamani, canibali sau un primar de oraş german medieval, strămoşii au întîlnit toţi un element magic, Poetul (sau doar poezia lui), care le deviază destinul. Căci arta purifică. The Blind Poet este o fantastică pledoarie pentru diversitate şi toleranţă într-o Europă multiculturală.

Tot despre anormativitate este vorba şi în Disabled theater (2012), creat de Jérôme Bel cu performeri de la Teatrul HORA din Zürich, care au diverse dizabilităţi (sindrom Down, tulburări mentale etc.). Deşi au experienţă performativă, corpurile lor ies din standardul acceptat pentru dans, aşa că Bel foloseşte subversiv singularitatea acestora pentru a submina stereotipurile cu care se operează în viaţă şi artă şi a pune un fitil aprins obsesiei inerţiale pentru frumos (aici corp bine proporţionat) pe scenă.

2 jpg jpeg

● M de la Murphy, concept, coregrafie, ilustraţie muzicală: Andrea Gavriliu, scenografie: Alexandru Petre. Cu: Alex Chindriş, Eva Danciu, Roxana Fânaţă, Mariana Gavriciuc, Pedro Aurelian Gâfei, Flavia Giurgiu, Ciprian Valea, Tavi Voina. Light design: Cristian Simon. Mulţumiri speciale muzicale: Mihai Dobre & Călin Ţopa. TNB, Amfiteatru TNB. Spectacolul este proiectul cîştigător al celei de-a şasea ediţii a programului 9G la TNB.

Pe acoperişul TNB, în aer liber, un spectacol de Andrea Gavriliu aduce o vibraţie energetică bună. M de la Murphy este un show de teatru fizic care foloseşte Legile lui Murphy ca pretext pentru o serie de semi-improvizaţii coregrafice (există o dramaturgie coregrafică, elementul flexibil fiind totuşi redus) în care se jonglează cu obiecte, cuvinte, replici, gesturi şi acţiuni. Se obţin astfel scheciuri cu naraţiuni nonlineare în care performanţa fizică ţine mai degrabă de capacitatea actorilor de a comunica prin corp decît de formalismul limbajului coregrafic. Un duet între o belerină şi un dansator de breakdance, o jonglerie cu pungi, nişte mîini lungi care se spală obsesiv (referinţele la pandemie nu puteau lipsi) şi alte jocuri cu recuzita, imaginea filmată şi imaginaţia, în cheie comică şi, ca un contrapunct, uneori lirică (un pasaj video cu Flavia Giurgiu) se coagulează într-un spectacol tonic, menit să alunge, măcar pentru o oră şi jumătate, tensiunea pe care o resimţim cu toţii în această perioadă.

Oana Stoica este critic de teatru.

Credit foto: Mats Bäcker - Stoic (sus), Adi Bulboacă - M de la Murphy (jos) 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.