Cum a reinventat Robert Lepage cubul Rubik

Publicat în Dilema Veche nr. 743 din 17-23 mai 2018
Cum a reinventat Robert Lepage cubul Rubik jpeg

 Ace şi opiu, Compania Ex Machina, Québec, Canada, text şi regie: Robert Lepage, asistent regie: Normand Bissonnette. Cu: Olivier Normand, Wellesley Robertson III. Scenografia: Carl Fillion, designer recuzită: ­Claudia Gendreau, muzică şi sunet: Jean-Sébastien Côté, lumini: Bruno Matte, designer costume: François St-Aubin, designer imagini: Lionel Arnould. Festivalul Internaţional Shakespeare, Ediţia a XI-a, Craiova, 23 aprilie – 6 mai 2018. 

Festivalul Internaţional Shakespeare de anul acesta, a XI-a ediţie, a inclus, în afara programului shakespearian, un spectacol de Robert Lepage. Este în tradiţia festivalului craiovean, creat de Emil Boroghină, să prezinte staruri ale regiei contemporane, ale căror limbaje performative constituie, de regulă, noutăţi în spaţiul autohton, iar regizorul canadian, pasionat de noile tehnologii şi de utilitatea lor în teatru, se înscrie în această direcţie. Prezentarea spectacolului Ace şi opiu, produs de compania sa din Montréal, Ex Machina, intră în conexiune directă cu o altă producţie, Hamlet / Collage, realizată de Lepage în Rusia, cu şi pentru actorul Evgheni Mironov şi invitată anul trecut în Festivalul Naţional de Teatru, la Bucureşti. În ambele cazuri, este vorba despre remake-uri ale unor producţii mai vechi (în ciuda declaraţiei că nu îi place să-şi reviziteze spectacolele, Lepage a refăcut cîteva dintre acestea, care au constituit, la vremea lor, inovaţii în modul în care tehnologia se integrează în teatru, ca element generator de sensuri, nu doar de spectaculozitate): Ace şi opiu a fost creat iniţial în 1991, iar Hamlet / Collage în 1995 (se numea Elsinore). Ambele spectacole originale erau performate de Lepage însuşi. Un alt element comun este conceptul scenografico-vizual: spectacolele sînt create într-un cub hi-tech, suspendat şi rotativ, cu trei laturi lipsă şi diferite trape pe unde intră şi ies elemente de decor, recuzită şi actori, şi care reprezintă suprafaţa pentru videomapping. Unele scene din Ace şi opiu au fost dezvoltate ulterior în Elsinore, respectiv Hamlet / Collage, atît la nivel de concept tehnico-vizual, cît şi ca partitură acrobatică a actorilor (aportul fizic într-un astfel de spectacol este asemănător cu cel al cascadorilor). Practic, pe scenarii complet diferite, regizorul canadian a folosit aceeaşi scenografie şi tehnologia aferentă pentru a dezvolta un concept performativ şi a crea spectacole diferite. Pentru Lepage, teatrul este rezultatul sincretic al mai multor medii (compania sa include designeri video, ingineri şi acrobaţi), care contribuie egal şi se folosesc unele de altele astfel încît tehnologia devine un instrument esenţial nu doar pentru producerea spectaculosului, ci şi a naraţiunii.

rosencrantz foto tristam kenton jpg jpeg

Ace şi opiu are o structură dramaturgică eterogenă, este un scenariu poetic care mixează trei elemente: povestea de dragoste dintre Juliette Gréco şi Miles Davis, din 1949, vizita lui Jean Cocteau la New York în acelaşi an şi fragmente din scrierile sale Scrisoare către americani şi Opium. Jurnalul unei dezintoxicări; experienţa lui Lepage însuşi la Paris, unde lucrează la un film, stă în camera de hotel în care au locuit Gréco şi Davis şi se confruntă cu depresia după despărţirea de iubitul său. Poveştile nu interferează direct, conexiunea lor nu este demonstrativă, ci mai degrabă se creează un spaţiu în care se intersectează şi se potenţează mai multe teme şi stări: Paris (locul acţiunilor şi reperul atmosferei, elementul cu care se compară) şi New York (elementul comparat) în anii boemei artistice, ai jazz-ului şi ai efervescenţei intelectuale, relaţia picantă dintre francezi şi americani, de fapt, între vorbitorii de franceză şi cei de engleză, între două culturi care relaţionează acidulat, simbioza dintre suferinţa din dragoste, dependenţa de droguri (ca formă de a tolera durerea) şi creativitate. Este un spectacol-poem cu doi actori-acrobaţi, Wellesley Robertson III în rolul lui Miles Davis, agil şi expresiv fără cuvinte, şi Olivier Normand, interpretul lui Cocteau şi al lui Lepage (care joacă alternativ cu Marc Labrèche, cel care a propus refacerea spectacolului original). Olivier Normand este un actor impresionant prin versatilitate şi rafinamentul interpretării, extrem de ludic, dar fără ostentaţie, subtil, cu un umor fin, milimetric acordat la text; ştie să fie ironic fără să plesnească, are o mare precizie în redarea nuanţelor şi o voce flexibilă, cameleonică. Cocteau este un personaj-construct, creat din voce (aşa cum suna în înregistrările vechi, cu acel timbru metalizat, artificial), imagine (este recreată şedinţa foto pentru celebra fotografie de pe coperta revistei Life din 1949) şi textele (cuvintele) sale. Personajul Lepage este, în contrapunct, profund uman, cald şi firesc, contemporan ca expresie teatrală. Olivier Normand excelează, de exemplu, într-o scenă pur teatrală, realist-absurdă, în care personajul Lepage înregistrează audio un fragment despre Juliette Gréco şi se confruntă cu mizantropriile reciproce ale culturilor franceză şi engleză pe care, ca un québécois, le priveşte cu detaşată ironie. Sînt scene antologice precum cea în care Davis, ieşit la fumat după un concert, o vede prima dată pe Gréco prin fereastra unui bar de la demisol, sau cea în care el o părăseşte (ştiind că o relaţie interrasială în America anilor ’50 nu era uşoară pentru o femeie albă), plecînd din camera de hotel în timp ce ea cîntă la duş.

Foto: Tristam Kenton

Ace şi opiu este un construct performativ hi-tech, cu o arhitectură dramaturgică tip colaj, poetic şi impecabil susţinut actoriceşte. Valoarea invitării acestui spectacol la Craiova este amplificată, în primul rînd pentru specialişti, de prezentarea lui Hamlet / Collage în FNT 2017 căci, împreună, cele două producţii ale lui Lepage fac o demonstraţie asupra modului în care inovaţia tehnologică poate crea sens în artă. Acest lucru este cu atît mai util cu cît interesul pentru noile media pe scenă creşte şi în România. Deo­camdată, la noi, implicarea tehnologiei rămîne însă într-o zonă aproape exclusiv ilustrativă. 

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.