Corpurile necunoscute ale oraşului

Publicat în Dilema Veche nr. 831 din 23 - 29 ianuarie 2020
Corpurile necunoscute ale oraşului jpeg

● Urban GIF Show, un spectacol de: Florin Fieroiu (concept), Vlaicu Golcea (muzică), Cristina Milea (scenografie), Elise Wilk (poeme urbane), Ioana Ilas Bodale și Mircea Ilas (video și grafică). Performeri: Nicoleta Lefter, Alexandra Mihaela Dancs, Paul Cimpoieru, Denis Bolborea, Simona Dabija, Vlaicu Golcea. Teatrelli.

La finalul anului trecut, coregraful Florin Fieroiu a creat un Urban GIF Show la Teatrelli, „un spațiu cultural interdisciplinar alternativ, dedicat artelor performative“, administrat de CreArT – Centrul de Creație, Artă și Tradiție (serviciu public aflat în subordinea Primăriei București). Spectacolul se înscrie printre creaţiile coregrafic-performative ale lui Fieroiu, care este cunoscut de ani buni mai degrabă ca autor al coregrafiei / mişcării de scenă în spectacole de teatru. Asta deşi, în tot acest timp, artistul a creat şi performance-uri, spectacole coregrafice, de autor, chiar în teatre. Producţia de acum pare să vină în continuarea uneia realizate în 2014 la Teatrul „Regina Maria“ din Oradea, Secvenţe şi profile, în care mişcarea funcţiona secvenţial, repetitiv şi în paralel, pe cîteva (trei sau patru) şiruri de performeri. Urban GIF Show aprofundează şi abstractizează şi mai mult structura secvenţială, repetitivă, cu fraze coregrafice (de fapt, doar grupuri de două-trei mişcări) reluate sistematic într-un interval scurt de timp, un minut, două, cu mici diferenţe obţinute prin adăugarea, modificarea sau renunţarea la unele mişcări. Aşa se coagulează o coregrafie de GIF-uri live, susţinută de patru performeri (Alexandra Mihaela Dancs, Paul Cimpoieru, Denis Bolborea, Simona Dabija) care explorează individual aceste cadre de mişcare, dar funcţionează împreună ca un ansamblu, fără a avea însă sincronicitate. Întreg spectacolul se raportează la GIF (Graphics Interchange Format), o scurtă imagine animată, purtătoare de mesaj (o hieroglifă mişcată) ce sintetizează comunicarea în mediul digital, dar nu se rezumă la atît.

Constructul coregrafic este parte dintr-o arhitectură performativă mai amplă, care cuprinde şi text, sonorităţi, video. Spectacolul este un poem urban „transcris“ ca performance şi/sau instalaţie performativă. Există argumente ca acest produs performativ să fie definit cu ambii termeni: de o parte, are o componentă spectaculară puternică, în care accentul cade pe performeri, astfel că s-ar putea numi performance, de cealaltă parte, este destulă mecanică aici, de la mecanica mişcărilor – performerii funcţionează ca un soft de operare pe computer, în interiorul unui cod redat nu matematic, ci corporal – la cea a conexiunilor între elemente (corp, sunet, imagine, cuvînt), şi ele numeroase, astfel încît structura pare a fi de instalaţie performativă în care corpul live este doar una dintre componente. Proiecţiile video (Ioana Bodale și Mircea Ilas), parte alb-negru şi cu tonuri cenuşii, dar fără să elimine complet culoarea, redau o perspectivă abstractă a oraşului, văzut de sus sau de la distanţă, cu focus pe cîte un detaliu de arhitectură sau recuzită metropolitană (de exemplu, cabluri sau acoperişuri de blocuri), mixate astfel încît să genereze starea melancolică a megapolisurilor, singurătatea în mulţime. Structura sălii de la Teatrelli, cu scenă înaltă, public frontal şi bar, a fost modificată astfel încît performerii dansează în spaţiul rezervat publicului, pe scenă se află actriţa Nicoleta Lefter, iar spectatorii stau pe trei laturi. Imaginile se proiectează în fundalul scenei, dar şi în zona de mişcare, pe corpurile dansatorilor, care sînt „absorbiţi“ de oraş. Interacţiunea dintre performerii live şi imaginile în mişcare formează tot un fel de GIF. Costumele create de Cristina Milea sînt casual, cu tuşe sofisticate, specifice locuitorilor urbani: un detaliu de toc sau vîrf de botină, culoarea vie a unui tricou, un costum-pantalon care parafrazează ţinuta office pentru femei etc.

rosencrantz foto 8 andrei gandac jpg jpeg

Muzicianul Vlaicu Golcea asigură sonorităţile metalice, electronice, uneori agresive, alteori hipnotice ale marelui oraş. Vlaicu este prezent live în spectacol, aşezîndu-şi „tabăra“ în spaţiul barului, de unde livrează acest cocon auditiv, pulsaţiile metropolei, determinînd ritmul şi intensitatea mişcărilor fiecărui performer. Suspendată pe o latură a scenei, Nicoleta Lefter vine cu cealaltă amprentă sonoră, a cuvîntului, cu un poem (de data asta, în sens propriu) scris de Elise Wilk. Personaje multiple sînt urmărite în mişcările sau gîndurile lor, se intersectează fără să se atingă, ca într-un uriaş furnicar (cam asta este dinamica marilor oraşe). Toate aceste componente de spectacol (text, mişcare, muzică) sînt construite din particule mici, care însă nu funcţionează perfect separate una de alta, ci mai degrabă alunecă una în alta, se transformă, suferă un subtil proces de transfigurare. Textul are leitmotive (expresii precum „În altă parte din oraş“, dar şi modalităţile de prezentare a personajelor) şi o structură poetică, cu fraze lungi, singulare, care însă per ansamblu se subsumează unei minime naraţiuni. Muzica este o hemoragie de sunete şi pulsaţii, care se intensifică şi se liniştesc într-o sinusoidă sonoră. Iar performerii preiau în corp aceste două impulsuri sonore şi le transformă în mişcare. Este un jam session în care cele două „premise“ sonore determină „o concluzie“ performativă.

Dar explorat aşa, în amănunt, pe detalii de compoziţie şi structură, studiat ca o matrice performativă, cu rigoare matematică, spectacolul îşi poate pierde farmecul. Nu detaliile acestei ţesături complexe de cuvinte, sunete, imagini şi mişcări trebuie să ajungă la spectator, ci produsul integral, organic, capabil de seducţie dincolo de raţiune, emoţie şi afect, fascinant ca un narcotic care te absoarbe în lumea lui hipnotică. Şi dacă spectatorul se lasă captivat de acest tumult sincretic performativ, care materializează, prin medii diferite, natura poetic-atractiv-agresivă a marelui oraş (nenumit, dar Bucureştiul se insinuează ca „personaj“ principal), experienţa spectacolului poate fi minunată.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Andrei Gândac

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.