Artişti şi critici

Publicat în Dilema Veche nr. 675 din 26 ianuarie – 1 februarie 2017
Artişti şi critici jpeg

● Oltiţa Cîntec (coordonator), Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative (Editura Timpul, 2016)

● Iulia Popovici, Elefantul din cameră. Ghid despre teatrul independent din România (Editura IDEA, 2016)

● Cristina Modreanu, Fluturele gladiator. Teatru politic, queer & feminist pe scena românească (Editura Curtea Veche) 

Pe piaţa de carte din România au început să apară în ultimii ani volume de analiză, sub diferite aspecte, a teatrului autohton postcomunist. Situaţia este îmbucurătoare, căci cărţile de critică şi teorie teatrală sînt puţine, iar dintre acestea, majoritatea este alcătuită din volume traduse, ale unor teoreticieni clasici sau care chestionează fenomene externe şi artişti străini. Desigur, acestea sînt necesare, dar pe lîngă ele este nevoie de crearea unei memorii a teatrului contemporan autohton pentru a evita reapariţia lacunelor din istoria teatrului (o parte din memoria teatrului a dispărut cu „ajutorul“ haosului din instituţiile de cultură, căci nu s-au filmat spectacolele, iar arhivele – afişe, fotografii, cronici – s-au pierdut din diverse motive). În plus, cărţile dedicate fenomenelor teatrale locale funcţionează ca informare şi promovare a acestora dincolo de graniţe, în condiţiile în care unele dintre volume sînt ediţii bi- sau multilingve.

În toamna anului trecut, au fost publicate trei volume despre direcţiile teatrului românesc contemporan. Oltiţa Cîntec a coordonat volumul bilingv (română şi engleză) Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative (în cadrul Festivalului Internaţional pentru Publicul Tînăr de la Iaşi şi în parteneriat cu AICT.Ro, Editura Timpul) în care zece critici discută universurile artistice a zece regizori. „Oprindu-se asupra a zece creatori afirmaţi după 1990, pe care i-am ales din postura de coordonator, volumul îşi propune să evidenţieze unde ne aflăm din punctul de vedere al noilor practici scenice“, scrie Oltiţa Cîntec. Modalităţile de chestionare sînt diverse şi includ formule inedite de analize şi interviuri precum articolul Cristinei Modreanu despre Gianina Cărbunariu, care urmăreşte traseul artistei plecînd de la trei fotografii în care se află amîndouă sau interviul Oanei Cristea Grigorescu cu Radu Afrim, aranjat sub forma unui dicţionar. Pe lîngă cei doi regizori, sînt prezenţi în volum Catinca Drăgănescu, Bogdan Georgescu, Eugen Jebeleanu, Cristi Juncu, Radu Nica, Theodor Cristian Popescu, Leta Popescu şi Bobi Pricop. Textele înregistrează procesul de trecere de la rigorile unor formate spectaculare clasice, care au devenit în timp anchilozate, la ireverenţiozitatea formulelor performative noi, care dinamitează esteticile conservatoare şi recalibrează temele pe actualitatea imediată şi gîndirea critică. Autorii – Oana Cristea Grigorescu, Cristina Modreanu, Silvia Dumitrache, Iulia Popovici, Mirella Patureau, Cristina Rusiecki, Daniela Şilindean, Mircea Sorin Rusu, Alexandra Dima, Oltiţa Cîntec – sînt critici în egală măsură semnificativi pentru perioada actuală prin prospeţimea viziunii şi conectarea la gîndirea europeană şi americană. Volumul relevă, de fapt, o generaţie (în sens larg) de artişti şi teoreticieni care s-au format împreună, încercînd să depăşească un sistem de gîndire desuet. Fiecare este catalizator pentru celălalt şi cred că specificul volumului este tocmai această ambivalenţă a subiectului: o carte despre artişti şi critici.

Tot în cadrul unui festival, Temps D’Images, organizat de Colectiv A la Fabrica de pensule din Cluj, a apărut volumul Iuliei Popovici, Elefantul din cameră. Ghid despre teatrul independent din România (Editura Idea Design & Print, Cluj), cu un rezumat în engleză. Autoarea clarifică o serie de termeni şi concepte – teatru subvenţionat, independent, privat, documentar, alternativ, dramaturgia realului etc. – şi face un demers inedit, acela de a analiza modurile de producţie în zona independentă, determinate de precaritatea resurselor financiare. Investigarea se face prin analizarea diferitelor contexte de lucru şi prin intervievarea unor actori participanţi la producţii independente (în capitolul „Să joci sub ochii personajului. Actoria în teatrul documentar“ sînt intervievaţi Florentina Ţilea, Sever Andrei, Alexandru Fifea, Alexandru Potocean, Nicoleta Lefter, Sînziana Nicola, Katia Pascariu). Iulia Popovici analizează contextul în care tehnicile colaborative au apărut în teatrul autohton, nu doar ca o formă de conectare la actualitatea internaţională, ci şi din raţiuni practice, determinate de slaba finanţare. „Mizele tensiunii dintre teatrul public, teatrul independent şi teatrul privat sînt de găsit în negocierea dintre resurse şi estetici, iar esteticile practicate în fiecare dintre aceste sfere sînt fie născute din, fie direct influenţate de modurile, condiţiile şi relaţiile de producţie dezvoltate din modelul de organizare şi funcţionare ale fiecăruia.“

Cristina Modreanu a lansat un volum de analiză teatrală cu desene de Dan Perjovschi, Fluturele gladiator. Teatru politic, queer & feminist pe scena românească (Editura Curtea Veche). Cartea urmăreşte nu atît o istorie a teatrului românesc contemporan, cît direcţii în creaţiile regizorilor şi modul în care acestea se conectează la tendinţele internaţionale. „Pe scena de teatru locală coexistă stiluri de teatru diferite evoluînd în paradigme temporale diferite. Altfel spus, artiştii trăiesc fiecare în timpul lui, iar timpul unora nu este cel prezent, anume secolul 21, anul 2015+.“ Autoarea analizează mai ales temele neacceptate, ignorate sau tolerate (politică, feminism, identitate de gen) de teatrul clasic şi de publicul său şi lupta unor regizori cu inerţia artistică şi cu mentalul spectatorului prin abordarea unor subiecte noi, inconfortabile pentru zona conservatoare a teatrului şi a publicului deopotrivă. Contactul autoarei cu teatrul american şi relaţia apropiată cu cel european îi permit plasarea teatrului românesc în peisajul artistic internaţional şi o privire obiectivă asupra modificărilor de mentalitate ale artiştilor locali. 

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.