Andy Warhol: Autoportret cu ketchup

Publicat în Dilema Veche nr. 711 din 5-11 octombrie 2017
Andy Warhol: Autoportret cu ketchup jpeg

● HOT DOG, coregrafie/drama­tur­gie/concept/scenografie: Massimo Ge­­rar­di. Cu: Ioana Marchidan, Irina Strun­găreanu, Arcadie Rusu, Daniel Ale­xandru Dragomir, Vanda Ştefănescu, Cosmin Vasile. Muzica: Alexandru Suciu. Light design & scenografie: Hermina Stănciulescu. Spectacol produs în cadrul proiectului Focus. Coregraf – Massimo Gerardi, organizat de Linotip – Centru Independent Coregrafic, co-finanțat de AFCN. Linotip – Centru Independent Coregrafic. 

Într-un singur an de funcţionare, Linotip – Centru Independent Coregrafic, iniţiat şi administrat de Ioana Marchidan şi Arcadie Rusu, se dovedeşte a fi unul dintre cele mai active organisme de pe scena dansului contemporan autohton. Cea mai recentă premieră, HOT DOG, realizată în timpul proiectului „Focus. Coregraf – Massimo Gerardi“ care s-a derulat în luna august, este versiunea unui show creat în 2012 de coregraful italian (care a mai făcut un spectacol în România în 2010, la Teatrul Odeon, Depeche/Dance). HOT DOG explorează relaţia dintre artă, bani şi concept, din perspectiva unui artist-personaj care a devenit o legendă a pop-art-ului: Andy Warhol.

Spectacolul pune de la început premisele materiale ale universului artistic al lui Warhol: covorul de scenă a fost acoperit cu imagini simbolice (obiecte şi vedete, ambele „produse“ care se consumă şi fac profit) peste care s-a tras o folie de plastic (material invocat de Andy Warhol ca element definitoriu al epocii consumeriste; apreciez tehnica dansatorilor care reuşesc să nu alunece pe această suprafaţă improprie pentru dans), pungi cu logo-uri ale unor mărci mai mult sau mai puţin celebre, televizoare pe care rulează reclame, portrete ale unor staruri clasice şi nelipsita banană (de pe coperta albumului The Velvet Underground & Nico). Patru Andy Warhol poartă pungi cu logo-uri comerciale şi cartoane cu sloganuri ale artistului. Se conturează astfel, din prima scenă, filtrele warholiene – mecanisme şi teme – prin care „se judecă“ societatea consumeristă: repetitivitate, mecanicitate, arta ca afacere, copia vs orginalul, idolatrie. De aici, spectacolul evoluează, deschizînd noi cîmpuri de analiză sub aceeaşi supratemă, a mărfii care devine obiect de artă – ce este şi ce NU este arta conceptuală? care este graniţa între artă şi deşeu? cum evoluează arta în era consumului? cum se refolosesc/recontextualizează icon-urile clasice? care este relaţia între copie şi original? Massimo Gerardi foloseşte în tot spectacolul aceleaşi elemente, din perspective şi cu naraţiuni coregrafice diferite: cartoanele în pungi transparente sînt purtate de personaje care defilează ca pe podiumurile de modă, pizza vomată este livrată ca operă de artă, banana este scoasă la licitaţie în aceeaşi ipostază, sloganurile brand-urilor contemporane sînt rostite ca mantre etc. Idolii clasici – Marilyn Monroe, James Dean, Liz Taylor şi Warhol însuşi –, deveniţi produse comerciale (în acelaşi mod este exploatată şi figura lui Che Guevara pe tricouri şi şepci), sînt „copiaţi“ şi asumaţi ca identitate. Cel mai bun exemplu de simbol modern este păpuşa Barbie, sugerează Gerardi, a cărei artificialitate este o calitate esenţială într-o lume a aparenţelor, kitsch-ului şi consumului. Defilarea de modă din finalul spectacolului, cu haine croite din pungi cu logo-uri cunoscute, este un conglomerat performativ care conţine concluziile show-ului: ceea ce contează este marca; brand-ul depersonalizează omul, care „se retrage“ în spatele lui; accentuarea aparenţei – machiaj, coafură, atitudine şi, desigur, haine – subliniază faptul că acestea sînt atributele celebrităţii, nu persoana. Defilarea în sine este un act de frivolitate conectat cu o industrie a aparenţelor care se autoproclamă artă, fabrică staruri meteorice şi dictează norme sociale efemere, dar care vizează un singur lucru: banii.

rosencrantz2 foto mihaela tulea jpg jpeg

Dar o formă radicală de artă este atunci cînd artistul însuşi devine operă, cînd se autovalorizează, artistic şi pecuniar, şi se expune. Warhol este nu doar autorul unei opere care exploatează şi acuză comercialul, ci se transformă el însuşi în idol pop-art („I am a deeply superficial person“), supus veneraţiei publice, dar şi controverselor, cu un ego supradimensionat şi un preţ pe măsură. Moartea lui Warhol în spectacolul lui Massimo Gerardi este văzută, practic, ca impulsul prim dintr-o creaţie în serial, căci originalul este înlocuit de cópii, care îşi arogă autenticitatea: ele sînt adevăratele opere de artă. Imaginea simbolică a artistului, venerarea şi exploatarea ei comercială, în masă, sînt elemente care denotă că Warhol, mai cu seamă post-mortem, devine obiect/imagine de artă în sensul configurat chiar de el („art is cash“). „Andy Warhol is dead. Long live Andy Warhol!“ este ultima replică din spectacol, după ce arta şi-a devorat creatorul.

Performat de patru dansatori, excelenţii Ioana Marchidan, Irina Strungăreanu, Arcadie Rusu, Daniel Alexandru Dragomir (show-ul are dublă distribuţie, în altă versiune, alături de Ioana şi Arcadie dansează Vanda Ştefănescu şi Cosmin Vasile), HOT DOG conţine şi o oarecare interactivitate, în acord cu subiectul: publicul este invitat să liciteze (să plătească), să decidă dacă un anume obiect este artă (să analizeze), să danseze în club („I have a social disease / I want go out every night“ – să se distreze). Arta contemporană şi comercialul se intersectează astfel în exploatarea nevoilor superficiale pentru profit. Doar că arta are şi o componentă de reflecţie, care se constituie în diferența specifică în raport cu marfa comună. Spectacolul are o coerenţă conceptuală care funcţionează atît pe orizontală (în demonstraţii succesive), cît şi pe verticală (în elemente materiale care transgresează naraţiunile şi în dramaturgia coregrafică).

Investigaţie performativă asupra definiţiei şi mecanismelor artei în lumea contemporană, HOT DOG este un eseu coregrafic despre frivolitate şi devorarea omului de către produs, despre supremaţia banului şi venerarea profitului, despre abdicarea esteticului în favoarea comercialului. Desigur, de la moartea lui Warhol încoace, lucrurile s-au radicalizat. Sloganul artistului, „Art is cash“, are astăzi o versiune oarecum nietzscheană: „Art is dead“. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Mihaela Tulea

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.