Actori în căutarea unor limbaje personale

Publicat în Dilema Veche nr. 761 din 20-26 septembrie 2018
Actori în căutarea unor limbaje personale jpeg

● Gala Tînărului Actor HOP, ediția a XXI-a, Costineşti, 3-6 septembrie 2018 

Ultimul an de mandat al profesorului şi actorului Miklós Bács ca director artistic al Galei Tînărului Actor HOP a fost marcat de Luigi Pirandello. Tema din această ediţie, a XXI-a, a fost „Pirandello, structura ludică. Eu și personajul“ şi s-a concretizat prin prezentarea unor fragmente din piesele dramaturgului italian, atît la proba obligatorie, cît şi la cea liberă, pentru ambele secţiuni, Individual şi Grup. Pentru Grup, cerinţa a fost de a prezenta „un spectacol/studiu/work in progress (multimedia, instalație, teatru fizic, teatru-dans, performance) avînd ca suport un text pirandellian sau un text al unui autor modern, contemporan, ce are ca temă revizitarea operei lui Pirandello“.

Proba impusă, Étude (studiu), este un laborator în care actorii explorează o scenă dintr-un text dramatic, fără a face însă din asta show, căci miza este drumul spre spectacol, nu spectacolul în sine. În acest an, s-au dat în lucru trei scene dintr-o piesă mai puţin cunoscută a lui Pirandello, Altoiul. Acest format nespectacular a generat, de la apariţia sa, acum trei ani, o întrebare: cui se adresează aceste studii? Căci un laborator poate fi interesant (într-un cadru restrîns, nu într-o sală de spectacol) pentru oameni din breaslă, însă nu este destinat publicului, care aşteaptă spectacol. Şi atunci, este utilă prezentarea unei etape de lucru într-un concurs destinat absolvenţilor, pentru dovedirea calităţilor lor ludice şi a tehnicilor profesionale, dobîndite în şcoală? Întrebarea rămîne deschisă, iar cel care îi poate răspunde este viitorul director artistic al Galei HOP, deocamdată necunoscut. Şi încă un element impus mi s-a părut apăsător pentru actori: obligaţia de a purta costume neutre (negre), pentru a anula eventuale artificii de creaţie. Doar că, lipsiţi de orice fel de elemente de individualitate, tinerii actori nu au forţa de a transgresa uniformizarea. Vocile nu se aud (este doar un laborator, impostaţia nu este vizată), imaginea este ternă, scenele nu sînt lucrate, ci în curs de lucru şi nimeni nu pare a cîştiga ceva din această probă, nici concurenţii, nici juriul şi nici publicul.

Proba individuală este şi ea, de fapt, tot impusă, întrucît aici se poate crea un monolog din texte ale aceluiaşi Pirandello, cerinţa specială fiind ca cel puţin două minute să fie performative, pentru a dovedi abilităţile personale (muzică, dans, marionete etc.). Deşi mai vioaie decît proba obligatorie, şi aceasta a părut destul de restrictivă şi inhibantă pentru actori. Cred că Gala are nevoie de probe spectaculoase, care să dea candidaţilor posibilităţi de afirmare a identităţii creatoare şi de demonstrare a abilităţilor profesionale, nu să reproducă, mai mult sau mai puţin, lucrul din şcoală. În acest context, spectacolul creat de regizorul şi dramaturgul Daniel Chirilă cu finaliştii concursului a fost cel mai liber canal de expresie avut la dispoziţie de către aceştia. Aici s au văzut entuziasmul, forţa, spiritul performativ, nevoia şi bucuria de a se afirma individual şi de a fi, deopotrivă, o echipă. Selecţionaţi de un prim juriu (Andreea Bibiri, Andreea şi Andrei Grosu, Şerban Pavlu) şi premiaţi de altul (Cosmina Olariu, Anca Sigartău, Felix Alexa, Florin Piersic Jr., Roberto Bacci), finaliştii din această ediţie a HOP-ului au fost la fel de viabili ludic precum cei din precedentele două ediţii, care au lucrat, tot cu Daniel Chirilă, spectacolul Crud (invitat acum la Costineşti ca element de reper pentru nivelul profesional al noii generaţii de actori).

Marele Premiu „Ştefan Iordache“ a revenit lui Dan Pughineanu, actor stăpîn pe instrumentele de lucru, cu tehnică şlefuită, coerent în gîndirea scenică şi abil în a se face vizibil. Andreea Tănase şi Alex Mihai Popa au obţinut premiile pentru Cea mai bună actriţă, respectiv Cel mai bun actor. Andreea Tănase a creat un personaj în foi de ceapă, o formulă clasică de construcţie a unui caracter, care îşi dezvăluie treptat diferite faţete şi, odată cu ele, valorizează şi calităţile interpretei. Alex Mihai Popa este un actor „cristal“, cu o tehnică foarte bună, pe care o valorifică în forţă. Premiul special al juriului „Sică Alexandrescu“ i-a revenit lui Andrei Nedelea, actor care foloseşte autoironia inteligent, cu un dozaj fin, în rolul Bătrînului actor comic / Tatălui din Acum se improvizează! (după Astă-seară se improvizează). Şi aici fac o paranteză. Acum se improvizează! este unul dintre spectacolele concurente la secţiunea „Grup“, viabil ca joc al convenţiei, cu unele personaje bine articulate. Pe lîngă Andrei Nedelea, vizibil prin echilibrul elementelor de construcţie a unui personaj bine închegat, mi-a atras atenţia Cezara Munteanu în rolul Regizoarei (Doctorul Hinckfuss în original), jucînd pe cartea autorităţii rigide, în contrapunct cu alte roluri ale sale din celelalte probe de concurs (joacă personaje diferite din aceeaşi scenă), în care este vulnerabilă, uneori cu tuşe dure. Şi dacă tot am ajuns la „Grup“, cîştigătorul secţiunii (Premiul „Cornel Todea“ pentru cea mai bună trupă de actori) a fost spectacolul Schist după Omul cu floarea în gură, în care Radu Catană şi Adrian Loghin s-au jucat cu convenţia teatrală, dar şi cu cea a interpretării lui Pirandello, construind în paralel cu textul original o dramaturgie similară, avîndu-i pe ei doi ca personaje. Cam în acelaşi fel au fost gîndite mai multe momente individuale. Poate cel mai pregnant în acest sens a fost Norbert Boda, care s-a reconfigurat pe sine în Henric al IV-lea, exploatînd orgoliul dement al personajului într-o autobiografie ficţională şi făcînd din asta spectacol. Alt tip de spectacol a făcut Tiberiu Enache (Premiul 1/10 pentru film la TIFF), membru al companiei Frilensăr, care a construit, logic şi cu atitudine, un minishow din Caietele lui Stefano Gubbio, operator, fiind singurul care avut şi un statement personal (o declaraţie performativă care îi prezintă viziunea asupra unui subiect) în legătură cu lumea în care trăieşte. A fost, poate, cel mai adecvat limbaj performativ la lumea contemporană. Ceea ce ar trebui să se vadă mai mult la Gala Tînărului Actor. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: actorul Dan Pughineanu, de Andrei Gîndac

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.