Aceasta nu este o cronică

Publicat în Dilema Veche nr. 906 din 19 – 25 august 2021
Aceasta nu este o cronică jpeg

● Dă-te din soare, text de Alexa Băcanu cu inserții ale echipei. Regia: Leta Popescu. Cu: Andreea Ajtai, Radu Dogaru, Raluca Mara, Oana Mardare, Cosmin Stănilă, Adonis Tanța. Cu participarea: Alexandru Dabija, Ionuț Caras, Ramona Dumitrean, Anca Hanu, Radu Lărgeanu, Alexandra Tarce, Irina Wintze. Scenografia: Mihai Păcurar. Costumele: Teodora Frîncu. Muzica: Radu Dogaru și Adonis Tanța. Mișcarea scenică: Mihai Mihalcea. Asistente de regie: Irisz Kovacs și Ana Maria Țîrlea. Reactor de creație și experiment, Cluj. Proiect co-finanțat de AFCN.

Am început aproape fiecare cronică din ultimul an și jumătate cu referire la contextul sanitar pentru că el schimbă (aproape) totul în viețile noastre, inclusiv teatrul. Din păcate, inerția teatrului autohton e puternică, impulsul pandemic nu a fost suficient ca să zgîlțîie modul în care gîndim și facem teatru, doar ici și colo au apărut spectacole influențate în vreun fel de noua realitate. E dezamăgitor că peisajul teatral din România în ansamblul său rămîne tributar unui tip de teatru care era deja conservator înainte de pandemie, că lipsește o stare generală de convulsie care să genereze autoreflecții despre ce fel de teatru facem, cum și pentru cine, ce avem de spus, care este rolul acestei arte acum, în acest context ce nu ne permite să ne întoarcem la „viața normală / de dinainte” – litania pe care o tot invocăm, deși e clar că „normal” acum nu va fi același lucru ca înainte de pandemie. Inerția teatrală se conectează și cu un anume paternalism, un pseudo-mentorat în care relația dintre ucenic și maestru – relație generică, între tineri artiști și un fel tradițional de (a face) teatru – este mai degrabă de supunere decît inspiratoare, cu atît mai puțin una de contestare care să ducă la o evoluție disjunctivă a tinerilor în raport cu canoanele înaintașilor. Apar generații de artiști prea cuminți, care se mulțumesc să reproducă modelul predecesorilor sau, cel mult, fac revoluții în eprubetă. Lipsește fibra de artist care dă cu tiparele de pereți ca să își găsească propria voce, mai mult, nu prea are nimeni nimic de zis, și de aici încep cumințenia și formalismul, de la această lipsă de idei, de mesaj și de nevoie (reală) de a face teatru. E crucial ca artiștii tineri să își producă propria lor revoluție, care ar trebui să înceapă cu ruperea dependenței, fie și involuntare, de modele. Asta face Leta Popescu în Dă-te din soare.

906 17 rosencrantz foto 2 mihai pacurar jpg jpeg

În noiembrie 2020, Reactor de creație și experiment a făcut o lectură performativă pe platforma Zoom pentru un „laborator de creație”, Dă-te din soare (work in progress), care urma să fie dezvoltat într-un spectacol în cadrul programului Focus: Decalaj. Narațiuni intergeneraționale. Programul era bine argumentat: „S-a născut ca răspuns la un conflict între generații tot mai agresiv, atît la nivel public, cît și familial, un conflict bazat pe experiențe de viață diferite, dar și pe multe prejudecăți, pe lipsa unei comunicări reale, dar și pe diferențe de clasă, de afiliere politică sau religioasă”. Dă-te din soare avea însă și o altă motivație. Reactor a fost creat în 2014 de tineri artiști, absolvenți ai UBB Cluj, care au experimentat și s-au dezvoltat împreună. De la un moment încolo, însă, lucrul în același grup sau cu artiști din aceeași generație și-a dovedit limitele și Reactorul s-a deschis spre regizorii din generațiile anterioare, și ei tineri, dar a dorit și un regizor „consacrat”. Cel ales a fost Alexandru Dabija – poate și pentru că stilul lui, artistic și uman, conține o anume ireverențiozitate ce poate fi asociată cu refuzul de a se supune canoanelor, oricare ar fi ele. În varianta inițială, lucrată cu Dabija, Dă-te din soare chestiona conflictul intergenerațional. Ce a rezultat concret a fost însă un discurs anti-ageism. Dabija a încurajat actorii să scrie despre experiențele proprii ale relaționării cu persoane vîrstnice, provocînd confesiuni oneste și deloc măgulitoare la adresa acestora. Cum era vorba doar de un produs work in progress, era de așteptat ca acest ton depreciativ să fie cumva deconstruit în forma finală, dar discuția post-spectacol a arătat că nu se știa în ce direcție o vor lua lucrurile. Sînt două lucruri de spus aici. Unul este că, pe un fundal în care vîrstnicii sînt abandonați de stat și hărțuiți de societate – de la pensiile (deloc speciale) care nu asigură un trai decent la „te caută moartea pe-acasă și tu îmi ocupi locul în autobuz” –, un spectacol care valorizează resentimentele împotriva bătrînilor nu e tocmai ce ne trebuia.  Altul e că Dabija are abilitatea și cinismul de a scoate din tinerii săi colegi exact acele lucruri neflatante, ascunse de regulă în spatele moralei și cutumelor sociale. Orice ar fi fost, Dă-te din soare ajunsese într-un impas. Soluția a venit pasînd producția Letei Popescu. Și Leta a făcut o mișcare radicală – a mutat subiectul de la vîrstnici în general la vîrstnici/mentori/generațiile consacrate din teatru, la raportarea tinerilor artiști la aceștia, la propria sa desprindere de admirația față de Dabija și la teama, prea puțin fertilă, a dramaturgului Alexa Băcanu față de același Dabija, prezent de altfel în spectacol în trei ipostaze – audio, prin propria voce, jucat de Radu Dogaru (excelent), cu celebra pălărioară cu tot, și prin pastișarea personajelor dabijiene recurente, „babele”. Focul pus de Leta a ars formule teatrale stătute, fie și funcționale, din teatrul instituționalizat (scena de început, cu actori din Teatrul Național din Cluj, jucată pe Zoom, este o mostră de teatru de relație clasic), dar și concepte și direcții care încep să se anchilozeze în teatrul independent, transformîndu-l prea repede într-un autoreproducător de discurs. A dat de pămînt cu Reactorul care s-ar fi dorit confirmat (binecuvîntat?) de un regizor „mare”. Și-a verbalizat și persiflat propria nevoie de validare de către un maestru și de către mainstream-ul teatral. Și pentru că toate aceste obsesii și revolte aveau nevoie de o formă, ele s-au transformat în funeralii. Leta Popescu a înmormîntat totul cu furie, umor și conștiinciozitate, căci numai după ce faci curățenie într-o casă străină te poți instala în ea (poate și de asta, în cariera ei de pînă acum, Leta a tot tatonat direcții performative, fără a se instala nicăieri, ca și cum nu și-ar găsi locul). Acum ar trebui să deschidă un șantier.

Am văzut spectacolul, prezentat în avanpremieră la Cluj, într-o înregistrare rudimentară tehnic. Premiera va fi la toamnă (cu o posibilă prezentare și la București), cînd voi reveni cu o cronică.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Mihai Păcurar

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.