7/70. Arhive, istorii, albume

Publicat în Dilema Veche nr. 676 din 2-8 februarie 2017
7/70  Arhive, istorii, albume jpeg

● Vîrsta 4 – comunitatea de creaţie 2009-2016, coordonatori: Paul Dunca, Alice Monica Marinescu, Mihaela Michailov, Katia Pascariu, David Schwartz. Editori: ADO şi Hecate. 

Proiectul „Vîrsta 4“, derulat la Căminul „Amalia şi Şef Rabin Dr. Moses Rosen“ din Bucureşti de către un grup de artişti interesat să lucreze cu o comunitate abandonată sau ignorată de restul societăţii, este unic în România. În mentalul colectiv, persoanele vîrstnice sînt privite ca o categorie socială care şi-a terminat resursele de creaţie şi productivitate. Bătrînii apar în prim-planul vieţii publice numai în preajma alegerilor şi sînt văzuţi ca un electorat disciplinat şi sensibil la promisiuni populiste, o percepţie stereotipă care a dus la o fractură între vîrstnici şi restul populaţiei (retorica socială de după alegerile parlamentare din decembrie 2016 stă mărturie în acest sens).

„Vîrsta 4“ se adresează unei categorii de vîrstnici care s-a retras din viaţa socială: rezidenţii căminelor de bătrîni. Proiectul a fost iniţiat la Căminul „Moses Rosen“ din Bucureşti şi deşi s-a intenţionat extinderea lui în alte instituţii similare, acest lucru nu a fost posibil. Pe de o parte, doar artiştii implicaţi în proiectul iniţial ar fi putut să o facă, întrucît alţii nu s-au arătat interesaţi – munca este dificilă, delicată şi bazată parţial pe voluntariat –, pe de alta, s-a creat o legătură afectivă puternică între artişti şi rezidenţi, care nu s-a mai putut desface. Astfel, artiştii au preferat să exploreze diferite moduri de dezvoltare a proiectului în acelaşi cămin. Teatru, dans, ateliere de scriere, desen sau fotografie, proiecţii de filme, toate sînt variante de activare a vîrstnicilor şi de recuperare şi arhivare a unor istorii personale, altfel pierdute şi care corespund unor percepţii directe şi subiective ale istoriei „mari“, oficiale. Echipa proiectului a considerat necesar ca, după șapte ani de activitate, să existe o carte care să documenteze întreaga muncă şi să păstreze nu doar metodele de lucru şi rezultatele lor, ci şi memoria rezidenţilor participanţi, unii dispăruţi între timp. Aşa a apărut în toamna trecută, cu sprijinul AFCN, volumul Vîrsta 4 – comunitatea de creaţie 2009-2016, coordonatori: Paul Dunca, Alice Monica Marinescu, Mihaela Michailov, Katia Pascariu şi David Schwartz. Este vorba, de fapt, de o carte album în care sînt prezentate conceptul, conţinutul şi contextul activităţilor de la cămin. „De fapt, departe de a face mici gesturi caritabile, artiştii se implică în­tr un program de redare a demnităţii pierdute a unor persoane cărora le este redus drastic gradul de participare în sfera publică“, scrie David Schwartz. Mihaela Michailov face precizări subtile legate de recuperarea memoriilor subiective: „Poveştile performate în toate spectacolele în care artiştii/ele şi rezidenţii/ele au lucrat sînt istorii ale demnităţii umane, rezistenţei solidare şi recuperării politic narative a unui secol de existenţă prea puţin consemnată. Sînt istoriile unor oameni pentru care actul de a povesti este cea mai valoroasă experienţă de educaţie comunitară, în raport cu care artiştii s-au modificat fundamental tocmai datorită încrederii pe care rezidentele şi rezidenţii le-au dat-o“.

Mi se pare important ca amintirile bătrînilor din cămin, martori ai unor timpuri memorabile, întunecate sau controversate, să fie cunoscute, dacă nu prin spectacole – mai puţin accesibile, căci frecvenţa lor este redusă şi reprezentarea poate avea loc numai în Capitală, unde se află căminul, actanţii nefiind deplasabili în alte oraşe –, atunci măcar prin acest volum-arhivă, deopotrivă informal şi emoţional.

● Miruna Runcan, Odeon 70 – Aventură istoric-omagială, Editura Oscar Print. 

Dacă echipa Vîrsta 4 a documentat șapte ani de lucru la Căminul „Moses Rosen“, criticul Miruna Runcan a recuperat 70 ani de istorie a Teatrului Odeon din Bucureşti. Proiectul Odeon 70 – Aventură istoric-omagială este admirabil în condiţiile în care s-a pierdut mult din memoria teatrului autohton, iar recuperările au fost extrem de puţine (una vizează Teatrul de Comedie: arhiva vizuală Comedia Remix. Un document colectiv. Confesiuni şi perspective 1960-1990, proiect de cercetare realizat de Cristina Modreanu şi Maria Draghici, 2015). Munca dificilă a reconstituirii istoriei Odeonului începe de la domeniul Golescu-Grant şi primul teatru de cartier „de la piciorul podului“, trece prin perioada Teatrului muncitoresc CFR Giuleşti, înregistrează schimbarea direcţiei artistice de la teatru popular la teatru de artă, consemnează obţinerea surprinzătoare a Sălii Comedia din Calea Victoriei (actualul sediu) a Teatrului Naţional şi schimbările de după căderea regimului comunist (printre altele, cu cele două directorate ale lui Alexandru Dabija).

Demersul Mirunei Runcan, fost secretar literar al Odeonului, este profund şi complex, căci în acest volum sînt adunate şi interpretate materiale de arhivă, sînt prezentate contextele istorice, sînt analizate direcţia artistică a teatrului de-a lungul vremii şi conceptele unor spectacole legendare (precum Richard al III lea în regia lui Mihai Măniuţiu), există materiale informative şi cronici pentru aproape fiecare spectacol produs de fostul Teatrul Giuleşti. De asemenea, sînt reliefate portretele unor personalităţi care au avut un impact major în istoria instituţiei (de la Elena Deleanu la Alexandru Dabija). Cartea este ilustrată cu imagini şi este interesant de urmărit cum „se schimbă“ vremurile şi la nivel vizual, căci fotografiile alb-negru din epoca comunistă sînt urmate de unele color, pentru istoria de după 1990.

„Teatrul Giuleşti/Odeon nu are două istorii distincte, ci una singură, a cărei continuitate în devenire e, sper, vizibilă nu numai din documentarea pe care am parcurs-o, ci şi în cîteva din trăsăturile esenţiale dezvoltate atît înainte, cît şi după 1989. Cu toate suişurile şi coborîşurile inerente unui număr atît de întins de ani, tendinţa de a pune în echilibru teatrul «de artă înaltă» cu spectacolul popular, dar de ţinută, e una ce se constituie în coloana vertebrală repertorială.“ 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: G. Dăscălescu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.