Editoriale și opinii

la răscruce de gînduri

Eleganţa care insultă

Andrei CORNEA

De exemplu, putea să îi facă „orbi“ și „surzi“, ceea ce era și mai ușor de priceput de omul din popor. Iar dacă tot s-ar fi temut să nu deștepte chiar și așa indignarea unor organizații ale nevăzătorilor sau hipoacuzicilor, dădea orice sfială la o parte și se servea de vocabularul tradițional în astfel de cazuri – mai ales cel zoologic: își trata adversarii politici drept „șerpi“, „vipere“, sau „cameleoni“, fără grijă că CNCD-ul ar putea fi sesizat de ipotetice organizații pentru apărarea tîrîtoarelor sau a reptilelor. Ar fi putut utiliza, alternativ și fără grijă de represalii civice, și denumirea de „cîrtițe“, sugerînd că respectivii nu văd adevărul pesedist. Ori, dacă ar fi vrut să califice mai adecvat faptul că acești inamici nu sînt „buni români“,

distribuie

Tîlc show

fără doar şi coate

O fi de la sărbătorile iubirii?

Cătălin ŞTEFĂNESCU

Copii care trebuie luați de la școală, de la pian, de la înot, de la Aikido, de la grădiniță, disperarea de a plăti factura la mobil, uitată de nu știu cînd, că, dacă n-o faci în ora următoare, rămîi fără telefon, și te enervează butonatul, și tastezi altceva decît ar trebui, chestie care te face vînăt de nervi, și trebuie să și conduci, și-ți vine să spargi parbrizul cu telefonul, după care să iei o bîtă de-aia de baseball

distribuie

Dileme on-line

(Avan)premieră editorială

Cultura modernă pe înțelesul oamenilor inteligenți

Cel mai rău lucru e să fii vinovat fără voie de producerea kitschului, e mult mai bine să-l produci deliberat, fiindcă atunci nu mai e kitsch deloc, ci un fel de parodie sofisticată. (Intenţia de a produce un kitsch real e o intenţie imposibilă, precum intenţia de a acţiona neintenţionat.) Kitschul preventiv pune între ghilimele kitschul adevărat, sperînd să-i salveze astfel legitimitatea artistică. Dilema nu e avangardă sau kitsch, ci kitsch ori „kitsch“ – kitschul rîzînd insolent de sine însuşi.

distribuie

Pe ce lume trăim

Mapamondul de buzunar

Istoria nu se schimbă prin lege

Matei MARTIN

u, nu Polonia a construit lagărele morții, nu polonezii, ci germanii au administrat ororile de acolo în timpul ocupației; guvernul polonez a alarmat comunitatea internațională cu privire la Holocaust; și, între cei „drepți între popoare“, majoritatea sînt polonezi. Dar nenumăratele episoade rușinoase, precum colaboraționismul ori masacrele de la Jedwabne sau Kielce, nu pot fi șterse cu buretele, evacuate din istorie printr-o lege. Nu poți rescrie istoria prin lege.

distribuie
Contraintuiţia

Rău, rele, tudorele

Teodor TIŢĂ

Tudorel Toader pretinde că interpretează partitura independentului în Guvernul României. În fapt, e doar cea a facilitatorului. De rău și de rele. Dacă s-ar fi prezentat într-un tutu roz și ar fi recitat, acolo, în fața tuturor, „Cățeluș cu părul creț“ ar fi fost, poate, mai puțin penibil.

distribuie

La zi în cultură

Rosencrantz & Co.

Despre istorii, dincolo de istorie

Oana STOICA

Poveste din Transilvania este un spectacol despre înţelegere, iertare şi acceptare, atunci cînd istoria cea mare transformă istoriile personale în tragedii, este despre avantajele realismului, atunci cînd ura sinceră şi iubirea prefăcută sînt folosite ca dinamită şi este despre cum putem să facem istoria, nu doar s-o lăsăm să ni se întîmple. Este un spectacol care poate fi privit într-un fel în Ardeal şi în alt fel la Bucureşti. De data asta, Capitala este cea care are, măcar un pic, de învăţat. 

distribuie

Carte

Feedbook

Debutul anului

Marius CHIVU

Cartea lui Bogdan Răileanu nu este doar cel mai bun debut din 2017, dar este un volum de proză scurtă mai solid decît debuturile Laviniei Branişte (Cinci minute pe zi) şi al lui Mihai Mateiu (Oameni), care au făcut vîlvă la apariţia lor în 2011.

distribuie

Muzică

Audio şi n-am cuvinte

După furtună

Paul BREAZU

Don’t you hate it when people tell you their dreams?“, întreabă ea pe „Dreams“, înainte de a intra într-un delir comic despre visele ei, pulsînd elegiac prin template-ul mozaical al albumului, printre numele animalelor dispărute din „Nothing Left but Their Names“

distribuie

Film

Dilematograf

Poezia rutinei

Victor MOROZOV

Jarmusch cultivă competent repetiția unor situații (zilnic, Paterson îndreaptă căsuța poștală din fața casei, pentru ca a doua zi să o găsească din nou strîmbă), șarmul filmului constînd în dejucarea așteptărilor. Spectatorului îi revine sarcina de a observa reacțiile subtile ale personajelor (de pildă, Paterson se arată dibaci cînd vine vorba de a dezarma un bărbat vădit tulburat, care flutură un pistol prin aer, comportament justificat ulterior de un cadru cu o fotografie din vremea cînd era în armată).

distribuie

Societate

legende urbane

Zece păcate

Selma IUSUF

Sînt un om leneș. Sînt un maestru al amînărilor pînă în ultima secundă și un expert al trasului de timp. Netflix în loc de scris. Cîrciumă în loc de citit. Casă în loc de plimbat. Dormit în loc de înfruntat realitatea.

distribuie